• ورود کاربران
  • ثبت نام

تعریف مفاهیم مدیریت بهبود فرایندهای سازمان

تعریف مفاهیم مدیریت بهبود فرایندهای سازمان

نظر دیگران :              0 رای
تهیه کننده دکتر احمد ورزش کار قیمت
موضوع تعریف مفاهیم مدیریت بهبود فرایندهای سازمان
پی دی اف صفحات 35 39000
حجم فایل پی دی اف 5.5 MB
تخفیف 0
هدیه یک فایل به ارزش 0تومان
مشاهده اسلاید ها در صفحات کوچک صرفا جهت اطلاع از کیفیت فایل و اطلاع از محتوا می باشد
تعریف مفاهیم مدیریت بهبود فرایندهای سازمان
فایل پی دی اف قیمت : 39000 تومان

معرفی تعریف مفاهیم مدیریت بهبود فرایندهای سازمان

این فایل ، مربوط به فصل اول کتاب مدیریت بهبود فرآیندهای سازمانی به تألیف دکتر احمد ورزش‌کار و هادی ورزش کار می باشد که به صورت فایل همراه کتاب برای ارائه فصل های کتاب پیشنهاد می‌شود. مطالب در این فایل بصورت خلاصه بیان شده است که تکمیل کننده آن کتاب مربوطه می‌باشد. متن زیر نیز از ابتدای فصل اول کتاب مذکور برداشته و در اینجا بیان می گردد:

یکی از ویژگی‌های دائمی سازمان‌ها در عصر حاضر و آینده وجود تحولات و دگرگونی‌ها و تغییرات سریع، بدیع و شگرف در کلیه زمینه‌ها، بخصوص سیستم‌ها، ساختارها، فرایندها و رشد علمی همه‌جانبه خواهد بود که این تحولات بیشتر از تغییرات و تعالی حوزه فناوری سرچشمه می‌گیرد و نتیجه آن با سرعت زیاد موجب دگرگونی‌های وسیع و گسترده ساختارها، سیستم‌ها، جوامع و سازمان‌ها می‌گردد. این تحولات بخصوص در آینده دارای ضرورت، اهمیت و سرعت زیادی خواهد بود. در حقیقت "تغییر" یگانه واقعیتی پایدار در زندگی آینده محسوب خواهد شد به این معنا که همه‌چیز متحول شده و قانون تغییر بر بسیاری از پدیده‌های جوامع حاکم و محیط خواهد شد.

پیشرفت، رشد، توسعه، تعالی و ترقیات خیره‌کننده در جهان امروزی همه جوانب زندگی انسان‌ها و سازمان‌ها را در معرض دگرگونی و تحول قرار داده و بشر امروزی را با دستاوردهای نوینی مواجه نموده است. درواقع تکنولوژی بغرنج کنونی که حاصل دسترنج تاریخ و تمدن بشری است و سیستم‌ها، فرایندها، سازمان‌ها و بنگاه‌ها نیز بر محور آن بناشده، حاصل فکر و اندیشه درگذشته است. تغییرات در قرن حاضر و گذشته آن‌چنان سریع، بدیع، عمیق، همه‌جانبه، پیوسته و با شتاب رخ‌داده و یا در آینده اتفاق خواهد افتاد که لحظه‌ای درنگ و غفلت باعث عقب‌ماندگی شدید در آینده می‌گردد.

چنانچه گذشت تغییرات همه جوامع، سازمان‌ها و بنگاه‌ها را درخواهد نوردید و مدیریت بهبود فرایندهای سازمانی جهت رویارویی با چنین اوضاعی حتمی و ضروری است و اگر سازمانی و مدیری برنامه‌ای جهت مواجهه با تغییر نداشته باشد و تغییرات را در جهت اهداف سازمانی مدیریت نکند لاجرم تغییر در سیستم وارد شده و مدیرانی را که برنامه بهره‌مندی از تغییر در جهت اهداف نداشته باشند را مدیریت کرده و در مقابل عمل انجام شده قرار خواهند داد و خلاصه اگر مدیران برای رویارویی با تغییرات برنامه داشته باشند می‌توانند با تغییرات به‌عنوان فرصت و در غیر این صورت می‌تواند به‌عنوان تهدید وارد سازمان شده و مدیران را مدیریت نموده و جمله منفعلانه معروف "در مقابل عمل انجام‌شده قرار گرفتیم" را بیان کنند.

از شناخت و به‌کارگیری مدیریت بهبود فرایندهای سازمانی دیری نمی‌گذرد. پیش‌ازاین فعالیت‌هایی چون بهبود روش‌ها، تجزیه‌وتحلیل سیستم‌ها، بهبود سیستم‌ها، اصلاح تشکیلات و بازسازی و بهبود سیستم‌ها در سازمان‌ها جریان داشتند که فارغ از دیدگاه فرایندگرا و سیستم گرا تنها به اصلاح و بهبود بخشی از سازمان می‌پرداختند. به‌این‌ترتیب که هرگاه در سازمان مشکلی پیش می‌آمد، کارشناسان مسئول به اصلاح موردی می‌پرداختند. درحالی‌که رفع این مشکل موردی چه‌بسا موجب بروز مشکل در مواضع دیگر سازمان باشد.

مدیریت بهبود فرایند سازمانی می‌تواند تمامی این کوشش‌های متفرق را وحدت بخشیده و از مجموع آن‌ها دانشی پدید آورد که مجهز به نگرش سیستم گرا[1] و با استفاده از ابزار تجزیه‌وتحلیل فرایندها، سیستم‌ها و روش‌ها به‌سوی مدیریت بهبود گام بردارد.

تجزیه‌وتحلیل و بهبود سیستم‌ها، فرایندها و روش‌ها عبارت است از تکنیکی که مدیران را از وجود مسائل و مشکلات موجود در سازمان آگاه می‌سازد و با بررسی‌های منظمی راه‌حل‌های مناسبی برای رفع هر یک از آن‌ها ارائه می‌دهد. این بررسی‌ها باید مبتنی بر اصل روش تحقیق علمی‌باشد تا بتوان با یافتن مشکلات و رفع آن‌ها اثربخشی، کارایی، بهره‌وری و سود سازمان را افزایش داد و بقای آن را تضمین نمود.

با عنایت به اینکه روش علمی تحقیق مبنای دستیابی به مدیریت بهبود فرایندهای سازمانی است و در این فصل از کتاب نیز به تعریف، تجزیه‌وتحلیل و پردازش مفاهیم این عنوان به‌صورت تجزیه‌ای و ترکیبی پرداخته می‌شود در نگاره ذیل "روش علمی تحقیق" به‌صورت خلاصه و از منظر نظریه شناخت ارائه گردیده است.

آشنایی با مفاهیم در کسب شناخت موضوع، گام اولیه به شمار می‌آید. لذا در این کتاب ابتدا به بیان مفاهیم مدیریت بهبود فرایندهای سازمان با روش تجزیه‌ای به‌منظور درک عمیق موضوعات پایه‌ای پرداخته شده و سپس کلیات و مبانی مدیریت بهبود فرایندهای سازمانی، ابزارها، روش‌ها و تکنیک‌های بهبود فرایندهای سازمانی بعدازآن فرایند الگوسازی و براند شدن و در ادامه ده (10) مفهوم و ابزار کلیدی مدیریت و در پایان نظریه (تئوری) شناخت که مبنای نگاره‌های "دریک نگاه" ارائه‌شده در این کتاب از منظر نظریه شناخت بیان شده است.

 

[1] System Approuch


برچسب ها: بهینه سازی فرایندهای کسب و کار بهبود سازمان بهینه سازی کسب و کار بهبود فرایندهای کسب و کار تحول فرایندهای کسب و کار بهبود کسب و کار آموزش بهبود فرآیندهای سازمانی مدیریت بهبود فرایندهای سازمانی
دیدگاه
دیدگاه شما :