تهیه کننده | دکتر احمد ورزش کار | قیمت | |
موضوع | معرفی کتاب مدیریت بهبود فرایندهای سازمانی از منظر نظریه شناخت | ||
پی دی اف | صفحات | 60 | 0 |
حجم فایل پی دی اف | 2.5 MB | ||
تخفیف | 0 | ||
هدیه | |||
Body Text
کتاب حاضر با عنوان «مدیریت بهبود فرایندهای سازمانی از منظر نظریه شناخت» و رویکرد انتقال سریع دانش و مهارت فنی و بنیادی در موضوعات مربوط، بهخصوص موضوع مدیریت بهصورت علم نگر و عملگرا برای مدیران، رؤسا، کارشناسان، اساتید، دانشجویان و سایر علاقهمندان به موضوع در سالهای 1396، 1397 و 1398 از طریق مجموعه علمی، پژوهشی و مطالعاتی"وبسایت مدیریتی ایران[1]" در قالب فایلهای آموزشی تهیه و تدوین گردیده است. این کتاب به روش و گرایش آموزشی و توانمندسازی شامل شش فصل است که عبارتاند از:
فصل اول، تعریف مفاهیم مدیریت بهبود فرایندهای سازمان شامل ورود به موضوع، "در یک نگاه روش تحقیق از منظر نظریه شناخت"؛ شبکه عنکبوتی آموزش در سطوح و مقاطع تحصیلی دانشگاهی، تعریف تجزیهای از واژه مدیریت، وظایف مدیریت، تعریف تجزیهای از بهبود، اثربخشی، کارایی و بهرهوری حاصل از بهبود، انواع بهرهوری در بهبود، محاسبه بهرهوری، تحلیل نتایج بهرهوری در بهبود، تعاریف بهبود، تحول، تغییر و تفاوت آنها، مقایسه تطبیقی بهبود و تحول، تعریف تجزیهای از واژه فرایند، تعاریف مختلف فرایند، انواع فرایند، انواع سطوح فرایندی، تعریف تجزیهای از واژه سازمان بهصورت در یک نگاه از منظر نظریه شناخت، اهداف سازمان، ابعاد سازمان، سازمانها؛ سیستمهای عقلایی، طبیعی و سیستم باز، سازماندهی پنج الگوی کارساز مدیریت و مقایسه تطبیقی مفهوم سازمان و نهاد در هفت اس مک کینزی بهصورت "دریک نگاه" از منظر "نظریه شناخت" و خلاصه فصل پرداخته شده است.
فصل دوم دربردارنده کلیات و مبانی مدیریت بهبود فرایندهای سازمان است که به موضوعاتی مانند؛ چگونگی و سیر شکلگیری مدیریت بهبود فرایندها، تشکیل اتحادیههای کارگری، نظریههای سازمان و مدیریت، تعریف و ضرورت مدیریت بهبود فرایند، الزامات مدیریت بهبود فرایند شامل الزامات حقوقی، الزامات ساختاری، الزامات روشی، الزامات مالی، الزامات انسانی، الزامات فرهنگسازی، الزامات مدیریتی، الزامات اجرایی، الزامات فنّاورانه و الزامات نظارتی و ارزیابی، اهداف مدیریت بهبود فرایند سازمانی، انواع دستهبندی مدیریت بهبود فرایند سازمان، انواع بهبود برمبنای مبدأ تحلیل فرایند و انواع چرخههای بهبود فرایند سازمان که شامل: چرخه ارتقاي فرآيند FOCUS–PDCA، بهبود دائمی فرایند سازمان، چرخه SAMIE، چرخه شش مرحلهای، چرخه BPMS، چرخه ده گام بهبود، در یک نگاه واژه تحول و فرایند هشت مرحلهای تحول و خلاصهای از فصل میشود.
فصل سوم که رسالت اصلی آن در عنوان مدیریت بهبود و فرایندهای سازمانی است به ابزارها، روشها و تکنیکهای بهبود فرایندهای سازمان شامل: در یک نگاه مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) از منظر نظریه شناخت، کايزن[2] و چک کایزن، 3MU از فعالیتهای کایزن، مدل 5W &1H و رویکرد 2H و 5W و سؤالات مرتبط با هرکدام، چکلیست انسان - ماشین - مواد – روش و سؤالات مرتبط با هر پارامتر، شش سیگما، اهداف و مراحل ایجاد شش سیگما، مهندسی مجدد و مفهوم، تعریف و عوامل مؤثر بر آن، گونههای استراتژیک مهندسی مجدد، زنجیره مهندسي مجدد، بهبود تطبيقي یا بنچ مارکینگ، نمودار استخوان ماهی (علت و معلول)، پنج اس (نظام خانهداری)، نظام پیشنهادها (SS)، حل ابداعانه مسائل TRIZ، استاندارد و استانداردسازی از منظر نظریه شناخت، کیفیت، جايزه مالكوم بالدريج، جايزه كيفيت اروپايي (EFQM)، گستره جایزه کیفیت، جایزه کیفیت دمینگ، معیارهای کیفیت دمینگ، مقایسه جوایز کیفیت ژاپن، آمریکا و اروپا، سطوح تعالي، سطوح جايزه ملي كيفيت ايران، سيستم امتیازدهی و معرفي منطق رادار (RADAR)، ارزیابی معیارهای توانمندساز، روششناسی سيستمهاي نرم (SSM)، هفت گام روششناسی سیستمهای نرم، تحلیل فرصت-تهدید، قوت-ضعف (SWOT)، مدیریت استراتژیک، تدوین استراتژی، الگوی جامع تدوین سند راهبردی، اجرای استراتژی، کارت امتیازی متوازن (BSC)، دریک نگاه نقشه استراتژی بهصورت الگو و مصداقی، ارزیابی استراتژی، نظارت و کنترل، تفکر استراتژیک، در یک نگاه تفکر استراتژیک از منظر نظریه شناخت و استعاره قطار اتحاد جماهیر شوروی بهمثابه مدیریت استراتژیک پرداخته شده است.
فصل چهار کتاب اختصاص یافته است به ارائه، توضیح، تشریح و تبیین فرایند الگوسازی و براندسازی براساس زنجیره ارزش و استفاده بهینه از منابع از آغازین مرحله استانداردسازی در فرایندها، فعالیتها، محصولات، خدمات، ابزارها و روابط که منجر میگردد به یکپارچگی، انسجام، همافزایی و شایستهسالاری که حاصل آن خلاقیت، نوآوری، کارآفرینی و اقدام ابتکاری میگردد و این امر منتج به سیستم سازی، تجاریسازی، ثروت آفرینی و ارزش افزایی شده و از این طریق دستیابی و برقراری زنجیره ارزش بهعنوان مادر همه زنجیرههای تأمین، تولید، توزیع و خدمات محقق میشود که باید در سلسله مراتب داراییها از منابع شروع شده و باقابلیت، شایستگی یا توانمندی، شایستگی محوری ادامه یافته تا به مزیت رقابتی برسد؛ و در انتهای مدل نیز به براند شدن و الگو شدن رسیده است. سپس استانداردسازی و خلاقیت از منظر نظریه شناخت، یکپارچهسازی و چگونگی دستیابی به آن، انسجام و جایگاه انسجام در گونههای استراتژیک، همافزایی و جایگاه آن در گونههای استراتژیک، ترکیب سهگانه انسجام، یکپارچگی و همافزایی در یک عنوان "آیه"، سیستم، زنجیره داراییها، هرم زنجیره ارزش و دارایی، در یک نگاه منابع، قابلیت، شایستگی، تعریف توانمندی، توانمندی، توانمندی محوری، مزیت رقابتی، زنجیره ارزش، زنجیره تأمین، مدیریت زنجیره تأمین و براندسازی از منظر نظریه شناخت پرداخته شده است.
در فصل پنجم، ده ابزار و مفهوم کلیدی در مدیریت بهبود فرایندهای سازمان که بهترین و مناسبترین ابزار در برنامهریزی، طراحی، پیادهسازی، اجرا، ارزیابی، نظارت، کنترل، بازخورد، اصلاح و بهبود فرایندهای سازمانی است شامل، اصول چهاردهگانه مدیریتی فایول، پنج نیروی رقابتی پورتر، نقشه ذهنی (MM)، تحلیل شناخت، آمیخته بازاریابی، گروه مشاوران بوستون (BCG) زنجیره ارزش، مزیت رقابتی، هفت اس (7S) و نقطه سربهسری همراه با نگاره و "دریک نگاه" مربوط با استفاده از "نظریه شناخت" بهصورت جامع و تکتک برای هر یک از مفاهیم ارائه شده است که میتواند دانشنامهای از موضوعات مدیریت باشد.
در فصل ششم به "نظریه شناخت" بهعنوان روشی نوین در بهبود، اصلاح و ارائههای آموزشی، پژوهشی، آموزشی و پژوهشی و تبلیغات قابلیت ایجاد تحول در این موضوع را دارد که مبنای تهیه در یک نگاههای این کتاب براساس آن بوده است پرداخته شده است بطوریکه ابتدا موضوع نظریه (تئوری)، تعریف، ویژگیهای تفکر تئوریک، مراحل ایجاد تئوری، تلههای موجود در تئوری، مبانی نظریه، منابع استخراج نظریهها، سه دیدگاه مختلف به نظریه، نوشتارهای معاصر درباره نظریه، نمونههایی از تئوریهای مطرح، در یک نگاه نظریه از منظر نظریه شناخت، شناخت، انواع طبقهبندی شناخت، مفهوم شناخت، الگوی تحقق بصیرت /حکمت/ دانایی، نظریه شناخت، پیشینه و ماهیت نظریه شناخت، الگو، نمونه، تعریف، اهداف، کارکردها، ویژگیها، نظریهپردازان، فرایند، مدلها و مؤلفههای نظریه شناخت، در یک نگاه نظریه شناخت از منظر نظریه شناخت ارائه شده است.
در ادامه مروری بر مباحث کتاب و نتیجهگیری دو رویکرد مدیریت رفتاری حل مسئله و رویکرد اثباتگرایی و جبههگیری بیان شده است که با استفاده از نقاط مرجع استراتژیک دانش و هدف ، چهار سبک مدیریتی در حرکت طیفگونه از دانش به کم و زیاد و هدف از سازمانی به غیرسازمانی به دست میآیدکه عبارتاند از؛ مدیریت رفتاری رویکرد اثباتگرایی و جبههگیری مدیریت رفتاری رویکرد میل به یادگیری، مدیریت رفتاری و رویکرد برقراری تعامل و ارتباط و رویکرد رفتاری حل مسئله همراه با الگوی مدیریت، هدف، ابزار، ویژگی و ساختار برای هر یک از سبکها که در شکل 242 کتاب ترسیم شده است.
امید است مجموعه حاضر بتواند به رویارویی با جهل دانش مدیریتی رفته و برخی از نیازهای مدیریتی اساتید، مدیران و کارشناسان مربوط را مرتفع نماید.
در اینجا واجب می دانم از حمایتها و راهنماییهای دانشمند فرزانه جناب آقای دکتر اصغر نورالهزاده مدیرعامل محترم صندوق کارآفرینی امید و جناب آقای سید مسعود طحانی سپاسگزاری نمایم و همچنین یادی از روح بلند پدر عزیزم استاد رکابعلی ورزشکار بنمایم که آموختههای وی همیشه و در همه حال روشنگر و هدایتگر مسیر پیشرفت، ترقی، بینش افزایی و کسب مراتب دانش برای اینجانب بوده است. همچنین یادی از مادر مرحومه سرکار خانم زیور فلاح ملکی که نحوه تربیت و زندگی کردن آنها الگوی یادگیری برای ما بوده است نموده و برای شادی روحشان درود بفرستم.
در پایان از سرکار خانم مهسا مؤمن زاد به خاطر تهیه واژهنامه انگلیسی به فارسی و فارسی به انگلیسی و طراحی تصویر استعاره قطار اتحاد جماهیر شوروی و سرکار خانم فاطمه ورزشکار به جهت صفحهآرایی و تایپ و همچنین از کلیه دانشگاهها، مراکز و کسانی که به نحوی، از ابتدا در تهیه، تدوین و تألیف این مجموعه به ما یاری و مساعدت نمودهاند تشکر و قدردانی مینمایم.