• ورود کاربران
  • ثبت نام

معرفی کتاب مدیریت بهبود فرایندهای سازمانی از منظر نظریه شناخت

معرفی کتاب مدیریت بهبود فرایندهای سازمانی از منظر نظریه شناخت

نظر دیگران :              1 رای
تهیه کننده دکتر احمد ورزش کار قیمت
موضوع معرفی کتاب مدیریت بهبود فرایندهای سازمانی از منظر نظریه شناخت
پی دی اف صفحات 60 0
حجم فایل پی دی اف 2.5 MB
تخفیف 0
هدیه

آدرس انتشارات: تهران ، خیابان انقلاب، خیابان ابوریحان، خیابان وحید نظری، پلاک 36، طبقه اول.   

تلفن: 02166974561   

شماره همراه: 09128164819 مدیر انتشارات (سرکار خانم امیریان)

فصل اول:تعریف مفاهیم مدیریت بهبود فرایندهای سازمان. 15

شبکه عنکبوتی آموزش در سطوح تحصیلی... 6

مدیریت... 7

تعریف مدیریت... 7

در یک نگاه تعریف تجزیه‌ای مدیریت از منظر نظریه شناخت... 7

وظایف مدیریت... 8

بهبود. 9

تعریف بهبود. 9

در یک نگاه بهبود از منظر نظریه شناخت... 10

مقایسه مفهومی تغییر، بهبود و تحول.. 12

فرایند.. 15

تعریف فرایند. 15

انواع فرایند. 15

در یک نگاه مفهوم فرایند از منظر نظریه شناخت... 17

انواع سطوح فرایندی.. 18

سازمان.. 19

در یک نگاه سازمان از منظر نظریه شناخت... 20

اهداف سازمان.. 21

در یک نگاه اهداف سازمان از منظر نظریه شناخت... 23

در یک نگاه ابعاد مختلف سازمان.. 24

سازمان‌ها سیستم‌های عقلایی، طبیعی و سیستم باز 25

در یک نگاه سازمان‌ها، سیستم‌های عقلایی، طبیعی و سیستم باز از منظر نظریه شناخت... 26

سازماندهی: پنج الگوی کارساز مدیریت... 27

در یک نگاه سازماندهی، پنج الگوی کارساز مدیریت از منظر نظریه شناخت... 28

مقایسه تطبیقی سازمان و نهاد در هفت اس مک کینزی.. 29

در یک نگاه مقایسه سازمان و نهاد در هفت اس مک کینزی.. 30

خلاصه فصل اول  31

چگونگی شکل‌گیری نظریه‌های مدیریت و مدیریت بهبود فرایندهای سازمانی... 37

تعریف مدیریت بهبود فرایند.. 38

ضرورت مدیریت بهبود فرایند.. 38

الزامات مدیریت بهبود فرایند سازمان و در یک نگاه مربوط.. 38

اهداف مدیریت بهبود فرایند سازمان.. 40

انواع دسته‌بندی مدیریت بهبود فرایند سازمان.. 40

انواع بهبود بر مبنای مبدأ تحلیل فرایند.. 41

فصل اول:تعریف مفاهیم مدیریت بهبود فرایندهای سازمان. 15

شبکه عنکبوتی آموزش در سطوح تحصیلی... 6

مدیریت... 7

تعریف مدیریت... 7

در یک نگاه تعریف تجزیه‌ای مدیریت از منظر نظریه شناخت... 7

وظایف مدیریت... 8

بهبود. 9

تعریف بهبود. 9

در یک نگاه بهبود از منظر نظریه شناخت... 10

مقایسه مفهومی تغییر، بهبود و تحول.. 12

فرایند.. 15

تعریف فرایند. 15

انواع فرایند. 15

در یک نگاه مفهوم فرایند از منظر نظریه شناخت... 17

انواع سطوح فرایندی.. 18

سازمان.. 19

در یک نگاه سازمان از منظر نظریه شناخت... 20

اهداف سازمان.. 21

در یک نگاه اهداف سازمان از منظر نظریه شناخت... 23

در یک نگاه ابعاد مختلف سازمان.. 24

سازمان‌ها سیستم‌های عقلایی، طبیعی و سیستم باز 25

در یک نگاه سازمان‌ها، سیستم‌های عقلایی، طبیعی و سیستم باز از منظر نظریه شناخت... 26

سازماندهی: پنج الگوی کارساز مدیریت... 27

در یک نگاه سازماندهی، پنج الگوی کارساز مدیریت از منظر نظریه شناخت... 28

مقایسه تطبیقی سازمان و نهاد در هفت اس مک کینزی.. 29

در یک نگاه مقایسه سازمان و نهاد در هفت اس مک کینزی.. 30

خلاصه فصل اول.. 31

فصل دوم:کلیات و مبانی مدیریت بهبود فرایندهای سازمان. 43

چگونگی شکل‌گیری نظریه‌های مدیریت و مدیریت بهبود فرایندهای سازمانی... 37

تعریف مدیریت بهبود فرایند.. 38

ضرورت مدیریت بهبود فرایند.. 38

الزامات مدیریت بهبود فرایند سازمان و در یک نگاه مربوط.. 38

اهداف مدیریت بهبود فرایند سازمان.. 40

انواع دسته‌بندی مدیریت بهبود فرایند سازمان.. 40

انواع بهبود بر مبنای مبدأ تحلیل فرایند.. 41

انواع چرخه بهبود فرایند سازمان.. 42

چرخه ارتقا فرایند Focus-PDCA... 42

چرخهSAMIE.. 44

چرخه شش مرحله‌ای.. 44

چرخه BPMS. 45

چرخه ده‌گام بهبود. 46

فرایند هشت مرحله‌ای تحول.. 48

مدیریت کیفیت فراگیر. 53

در یک نگاه مدیریت کیفیت فراگیر از منظر نظریه شناخت... 54

کایزن.. 55

در یک نگاه کایزن از منظر نظریه شناخت... 56

3Mu از فعالیت‌های کایزن.. 57

چک کایزن.. 58

مدل  5W و 1H.. 59

رویکرد 5W و2H.. 63

چک‌لیست انسان، ماشین، مواد، روش (4M). 64

شش سیگما. 68

تعریف شش سیگما 68

اهداف شش سیگما 69

مراحل ایجاد شش سیگما 70

مهندسی مجدد. 71

مفهوم مهندسی مجدد. 72

تعریف مهندسی مجدد. 72

عوامل مؤثر مهندسی مجدد. 72

عوامل موفقت مهندسی مجدد. 73

زنجیره مهندسی مجدد. 74

بهبود تطبیقی یا بنچ مارکینگ.... 75

مدل چرخه بهبود تطبیقی یا بنچ مارکینگ... 76

نمودار استخوان ماهی... 77

پنج اس نظام خانه‌داری... 79

نظام پیشنهاد‌ها. 80

فلسفه به‌کارگیری نظام پیشنهاد‌ها 81

فرایند ایجاد نظام پیشنهاد‌ها 81

حل ابداعانه مسائل.. 82

استاندارد. 83

سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) 83

اهمیت و کاربرد استاندارد. 85

کاربرد استانداردها 86

انواع استاندارد. 87

هشت بند اصلی ایزو 87

نسخه نهایی استاندارد ISO 9001: 2015. 88

اهداف استانداردسازی.. 88

استانداردسازی از منظر نظریه شناخت... 89

کیفیت... 90

تاریخچه کیفیت... 90

توسعه تاریخی مدیریت کیفیت... 93

رابطه محاسبه کیفیت... 93

اصول مدیریت کیفیت... 94

سطوح تعریف کیفیت در ایران.. 95

گستردگی جایزه کیفیت... 95

جایزه کیفیت دمینگ (1951) 97

جايزه مالكوم بالدريج (1987) 98

جايزه كيفيت اروپايي (1992) 99

تعریف مدل سرآمدي EFQM... 101

اهداف جایزه ملی اتحادیه اروپا 101

مدل شماتیک تعالی سازمانی (EFQM) 102

ارزش‌ها و مفاهیم بنیادین سرآمدی مدل EFQM... 104

مقایسه جوایز کیفیت ژاپن، آمریکا و اروپا 111

جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی در ایران.. 112

سطوح تعالی در جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی.. 112

سطوح تعریف کیفیت بهره‌وری در ایران.. 113

سیستم امتیازدهی و معرفی منطق رادار 114

عناصر و ویژگی‌های منطق رادار 114

ارزیابی معیارهای "توانمندساز". 115

ماتریس امتیازدهی "توانمندسازها". 116

ارزیابی معیارهای "نتایج". 117

ماتریس امتیازدهی "نتایج". 118

روش‌شناسی سیستم‌های نرم.. 119

هفت گام روش‌شناسی سیستم‌های نرم. 119

در یک نگاه روش‌شناسی سیستم‌های نرم (SSM) 120

تحلیل فرصت-تهدید، قوت-ضعف (تحلیل شناخت). 121

مدیریت استراتژیک... 121

تدوین استراتژی.. 121

مبانی نظری و الگوی جامع تدوین سند راهبردی.. 122

اجرای استراتژی.. 148

ارزیابی استراتژی.. 154

تفکر استراتژیک... 156

استعاره قطار اتحاد جماهیر شوروی به‌مثابه مدیریت استراتژیک... 169

سازمان یادگیرنده. 176

سازمان یادگیرنده از منظر نظریه شناخت... 177

آینده‌پژوهی... 178

مدل تصویرسازی آینده در تئوری سه شاخکی با نگرش سیستمی.. 179

خلاصه فصل سوم.. 180

مشاهده اسلاید ها در صفحات کوچک صرفا جهت اطلاع از کیفیت فایل و اطلاع از محتوا می باشد
معرفی کتاب مدیریت بهبود فرایندهای سازمانی از منظر نظریه شناخت
فایل پی دی اف قیمت : 0 تومان

معرفی معرفی کتاب مدیریت بهبود فرایندهای سازمانی از منظر نظریه شناخت

کتاب حاضر با عنوان «مدیریت بهبود فرایندهای سازمانی از منظر نظریه شناخت» و رویکرد انتقال سریع دانش و مهارت فنی و بنیادی در موضوعات مربوط، به‌خصوص موضوع مدیریت به‌صورت علم نگر و عمل‌گرا برای مدیران، رؤسا، کارشناسان، اساتید، دانشجویان و سایر علاقه‌مندان به موضوع در سال‌های 1396، 1397 و 1398 از طریق مجموعه علمی، پژوهشی و مطالعاتی"وب‌سایت مدیریتی ایران[1]" در قالب فایل‌های آموزشی تهیه و تدوین گردیده است. این کتاب به روش و گرایش آموزشی و توانمندسازی شامل شش فصل است که عبارت‌اند از:

فصل اول، تعریف مفاهیم مدیریت بهبود فرایندهای سازمان شامل ورود به موضوع، "در یک نگاه روش تحقیق از منظر نظریه شناخت"؛ شبکه عنکبوتی آموزش در سطوح و مقاطع تحصیلی دانشگاهی، تعریف تجزیه‌ای از واژه مدیریت، وظایف مدیریت، تعریف تجزیه‌ای از بهبود، اثربخشی، کارایی و بهره‌وری حاصل از بهبود، انواع بهره‌وری در بهبود، محاسبه بهره‌وری، تحلیل نتایج بهره‌وری در بهبود، تعاریف بهبود، تحول، تغییر و تفاوت آن‌ها، مقایسه تطبیقی بهبود و تحول، تعریف تجزیه‌ای از واژه فرایند، تعاریف مختلف فرایند، انواع فرایند، انواع سطوح فرایندی، تعریف تجزیه‌ای از واژه سازمان به‌صورت در یک نگاه از منظر نظریه شناخت، اهداف سازمان، ابعاد سازمان، سازمان‌ها؛ سیستم‌های عقلایی، طبیعی و سیستم باز، سازماندهی پنج الگوی کارساز مدیریت و مقایسه تطبیقی مفهوم سازمان و نهاد در هفت اس مک کینزی به‌صورت "دریک نگاه" از منظر "نظریه شناخت" و خلاصه فصل پرداخته شده است.

فصل دوم دربردارنده کلیات و مبانی مدیریت بهبود فرایندهای سازمان است که به موضوعاتی مانند؛ چگونگی و سیر شکل‌گیری مدیریت بهبود فرایندها، تشکیل اتحادیه‌های کارگری، نظریه‌های سازمان و مدیریت، تعریف و ضرورت مدیریت بهبود فرایند، الزامات مدیریت بهبود فرایند شامل الزامات حقوقی، الزامات ساختاری، الزامات روشی، الزامات مالی، الزامات انسانی، الزامات فرهنگ‌سازی، الزامات مدیریتی، الزامات اجرایی، الزامات فنّاورانه و الزامات نظارتی و ارزیابی، اهداف مدیریت بهبود فرایند سازمانی، انواع دسته‌بندی مدیریت بهبود فرایند سازمان، انواع بهبود برمبنای مبدأ تحلیل فرایند و انواع چرخه‌های بهبود فرایند سازمان که شامل: چرخه ارتقاي فرآيند FOCUS–PDCA، بهبود دائمی فرایند سازمان، چرخه SAMIE، چرخه شش مرحله‌ای، چرخه BPMS، چرخه ده گام بهبود، در یک نگاه واژه تحول و فرایند هشت مرحله‌ای تحول و خلاصه‌ای از فصل می‌شود.

فصل سوم که رسالت اصلی آن در عنوان مدیریت بهبود و فرایندهای سازمانی است به ابزارها، روش‌ها و تکنیک‌های بهبود فرایندهای سازمان شامل: در یک نگاه مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) از منظر نظریه شناخت، کايزن[2] و چک کایزن، 3MU از فعالیت‌های کایزن، مدل 5W &1H و رویکرد 2H و 5W و سؤالات مرتبط با هرکدام، چک‌لیست انسان - ماشین - مواد – روش و سؤالات مرتبط با هر پارامتر، شش سیگما، اهداف و مراحل ایجاد شش سیگما، مهندسی مجدد و مفهوم، تعریف و عوامل مؤثر بر آن، گونه‌های استراتژیک مهندسی مجدد، زنجیره مهندسي مجدد، بهبود تطبيقي یا بنچ مارکینگ، نمودار استخوان ماهی (علت و معلول)، پنج اس (نظام خانه‌داری)، نظام پیشنهاد‌ها (SS)، حل ابداعانه مسائل TRIZ، استاندارد و استانداردسازی از منظر نظریه شناخت، کیفیت، جايزه مالكوم بالدريج، جايزه كيفيت اروپايي (EFQM)، گستره جایزه کیفیت، جایزه کیفیت دمینگ، معیارهای کیفیت دمینگ، مقایسه جوایز کیفیت ژاپن، آمریکا و اروپا، سطوح تعالي، سطوح جايزه ملي كيفيت ايران، سيستم امتیازدهی و معرفي منطق رادار (RADAR)، ارزیابی معیارهای توانمندساز، روش‌شناسی سيستم‏هاي نرم (SSM)، هفت گام روش‌شناسی سیستم‌های نرم، تحلیل فرصت-تهدید، قوت-ضعف (SWOTمدیریت استراتژیک، تدوین استراتژی، الگوی جامع تدوین سند راهبردی، اجرای استراتژی، کارت امتیازی متوازن (BSC)، دریک نگاه نقشه استراتژی به‌صورت الگو و مصداقی، ارزیابی استراتژی، نظارت و کنترل، تفکر استراتژیک، در یک نگاه تفکر استراتژیک از منظر نظریه شناخت و استعاره قطار اتحاد جماهیر شوروی به‌مثابه مدیریت استراتژیک پرداخته شده است.

فصل چهار کتاب اختصاص یافته است به ارائه، توضیح، تشریح و تبیین فرایند الگوسازی و براندسازی براساس زنجیره ارزش و استفاده بهینه از منابع از آغازین مرحله استانداردسازی در فرایندها، فعالیت‌ها، محصولات، خدمات، ابزارها و روابط که منجر می‌گردد به یکپارچگی، انسجام، هم‌افزایی و شایسته‌سالاری که حاصل آن خلاقیت، نوآوری، کارآفرینی و اقدام ابتکاری می‌گردد و این امر منتج به سیستم سازی، تجاری‌سازی، ثروت آفرینی و ارزش افزایی شده و از این طریق دستیابی و برقراری زنجیره ارزش به‌عنوان مادر همه زنجیره‌های تأمین، تولید، توزیع و خدمات محقق می‌شود که باید در سلسله مراتب دارایی‌ها از منابع شروع شده و باقابلیت، شایستگی یا توانمندی، شایستگی محوری ادامه یافته تا به مزیت رقابتی برسد؛ و در انتهای مدل نیز به براند شدن و الگو شدن رسیده است. سپس استانداردسازی و خلاقیت از منظر نظریه شناخت، یکپارچه‌سازی و چگونگی دستیابی به آن، انسجام و جایگاه انسجام در گونه‌های استراتژیک، هم‌افزایی و جایگاه آن در گونه‌های استراتژیک، ترکیب سه‌گانه انسجام، یکپارچگی و هم‌افزایی در یک عنوان "آیه"، سیستم، زنجیره دارایی‌ها، هرم زنجیره ارزش و دارایی، در یک نگاه منابع، قابلیت، شایستگی، تعریف توانمندی، توانمندی، توانمندی محوری، مزیت رقابتی، زنجیره ارزش، زنجیره تأمین، مدیریت زنجیره تأمین و براندسازی از منظر نظریه شناخت پرداخته شده است.

در فصل پنجم، ده ابزار و مفهوم کلیدی در مدیریت بهبود فرایندهای سازمان که بهترین و مناسب‌ترین ابزار در برنامه‌ریزی، طراحی، پیاده‌سازی، اجرا، ارزیابی، نظارت، کنترل، بازخورد، اصلاح و بهبود فرایندهای سازمانی است شامل، اصول چهارده‌گانه مدیریتی فایول، پنج نیروی رقابتی پورتر، نقشه ذهنی (MM)، تحلیل شناخت، آمیخته بازاریابی، گروه مشاوران بوستون (BCG) زنجیره ارزش، مزیت رقابتی، هفت اس (7S) و نقطه سربه‌سری همراه با نگاره و "دریک نگاه" مربوط با استفاده از "نظریه شناخت" به‌صورت جامع و تک‌تک برای هر یک از مفاهیم ارائه شده است که می‌تواند دانشنامه‌ای از موضوعات مدیریت باشد.

در فصل ششم به "نظریه شناخت" به‌عنوان روشی نوین در بهبود، اصلاح و ارائه‌های آموزشی، پژوهشی، آموزشی و پژوهشی و تبلیغات قابلیت ایجاد تحول در این موضوع را دارد که مبنای تهیه در یک نگاه‌های این کتاب براساس آن بوده است پرداخته شده است بطوریکه ابتدا موضوع نظریه (تئوری)، تعریف، ویژگی‌های تفکر تئوریک، مراحل ایجاد تئوری، تله‌های موجود در تئوری، مبانی نظریه، منابع استخراج نظریه‌ها، سه دیدگاه مختلف به نظریه، نوشتارهای معاصر درباره نظریه، نمونه‌هایی از تئوری‌های مطرح، در یک نگاه نظریه از منظر نظریه شناخت، شناخت، انواع طبقه‌بندی شناخت، مفهوم شناخت، الگوی تحقق بصیرت /حکمت/ دانایی، نظریه شناخت، پیشینه و ماهیت نظریه شناخت، الگو، نمونه، تعریف، اهداف، کارکردها، ویژگی‌ها، نظریه‌پردازان، فرایند، مدل‌ها و مؤلفه‌های نظریه شناخت، در یک نگاه نظریه شناخت از منظر نظریه شناخت ارائه شده است.

در ادامه مروری بر مباحث کتاب و نتیجه‌گیری دو رویکرد مدیریت رفتاری حل مسئله و رویکرد اثبات‌گرایی و جبهه‌گیری بیان شده است که با استفاده از نقاط مرجع استراتژیک دانش و هدف ، چهار سبک مدیریتی در حرکت طیف‌گونه از دانش به کم و زیاد و هدف از سازمانی به غیرسازمانی به دست می‌آیدکه عبارت‌اند از؛ مدیریت رفتاری رویکرد اثبات‌گرایی و جبهه‌گیری مدیریت رفتاری رویکرد میل به یادگیری، مدیریت رفتاری و رویکرد برقراری تعامل و ارتباط و رویکرد رفتاری حل مسئله همراه با الگوی مدیریت، هدف، ابزار، ویژگی و ساختار برای هر یک از سبک‌ها که در شکل 242 کتاب ترسیم شده است.

امید است مجموعه حاضر بتواند به رویارویی با جهل دانش مدیریتی رفته و برخی از نیازهای مدیریتی اساتید، مدیران و کارشناسان مربوط را مرتفع نماید.

در اینجا واجب می دانم از حمایت‌ها و راهنمایی‌های دانشمند فرزانه جناب آقای دکتر اصغر نوراله‌زاده مدیرعامل محترم صندوق کارآفرینی امید و جناب آقای سید مسعود طحانی سپاسگزاری نمایم و همچنین یادی از روح بلند پدر عزیزم استاد رکابعلی ورزشکار بنمایم که آموخته‌های وی همیشه و در همه حال روشنگر و هدایت‌گر مسیر پیشرفت، ترقی، بینش افزایی و کسب مراتب دانش برای این‌جانب بوده است. همچنین یادی از مادر مرحومه سرکار خانم زیور فلاح ملکی که نحوه تربیت و زندگی کردن آن‌ها الگوی یادگیری برای ما بوده است نموده و برای شادی روحشان درود بفرستم.

در پایان از سرکار خانم مهسا مؤمن زاد به خاطر تهیه واژه‌نامه انگلیسی به فارسی و فارسی به انگلیسی و طراحی تصویر استعاره قطار اتحاد جماهیر شوروی و سرکار خانم فاطمه ورزش‌کار به جهت صفحه‌آرایی و تایپ و همچنین از کلیه دانشگاه‌ها، مراکز و کسانی که به نحوی، از ابتدا در تهیه، تدوین و تألیف این مجموعه به ما یاری و مساعدت نموده‌اند تشکر و قدردانی می‌نمایم.



 

 

 


برچسب ها: کتاب مدیریت بهبود فرایندهای سازمانی از منظر نظریه شناخت دکتر احمد ورزشکار آموزش بهبود کسب و کار تکنیک های بهبود کسب و کار روش های بهبود فرایندهای سازمانی کتاب مدیریت بهبود فرایندهای سازمانی کتاب دکتر احمد ورزش کار
دیدگاه
دیدگاه شما :