• ورود کاربران
  • ثبت نام

اسناد بازرگانی بین الملل و اعتبارات اسنادی

اسناد بازرگانی بین الملل و اعتبارات اسنادی

نظر دیگران :              4 رای
تهیه کننده دکتر احمد ورزشکار قیمت
موضوع اسناد بازرگانی بین الملل و اعتبارات اسنادی
پی دی اف صفحات 113 34000
حجم فایل پی دی اف 2.9 MB
تخفیف 0
هدیه
پاورپوینت صفحات 113 238000
حجم فایل پاورپوینت 2.3 MB
تخفیف 0
هدیه

اسناد بازرگانی بین الملل و اعتبارات اسنادی

روش های پرداخت بین المللی

شاخص های تعیین روش های پرداخت بین المللی

اعتبار اسنادی

انواع اعتبارات اسنادی از منظر شرایط یا نحوه پرداخت

ابزارهای مدیریت ریسک حاکم بر بازرگانی بین الملل

فرایند عملیاتی گشایش اعتبار اسنادی دیداری، بابت واردات کالا

فرایند عملیاتی گشایش اعتبار اسنادی واردات خدمات و کالا-خدمات

فرایند عملیاتی گشایش  اعتبار اسنادی مدتدار

مجموعه قوانین و مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی

قوانین و مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی

مشاهده اسلاید ها در صفحات کوچک صرفا جهت اطلاع از کیفیت فایل و اطلاع از محتوا می باشد
اسناد بازرگانی بین الملل و اعتبارات اسنادی
فایل پی دی اف قیمت : 34000 تومان
فایل پاورپوینت قیمت : 238000 تومان

معرفی اسناد بازرگانی بین الملل و اعتبارات اسنادی

اسناد بازرگانی بین الملل و اعتبارات اسنادی

روش های پرداخت بین المللی

هیچ گزینه پرداختی وجود ندارد که برای همه شرایط مناسب باشد.

اگرچه پول نقد کمترین سطح ریسک را برای صادرکنندگان به همراه دارد، اما بسیاری از مشتریانی که در تجارت بین‌المللی فعالیت می‌کنند نمی‌توانند پیش پرداخت کنند یا نمی‌خواهند این کار را انجام دهند.

حتی آن دسته از مشتریانی که مایل به پرداخت از قبل هستند، ممکن است نتوانند به اندازه‌ای که می خواهند یا نیاز دارند، تحت این شرایط خرید کنند. در نتیجه، شرایط پیش پرداخت نقدی می‌تواند توانایی صادرکننده برای جذب و حفظ مشتریان را مختل کند. در برخی موارد، صادرکنندگان ممکن است کسب و کار خود را به رقبایی که مایل و قادر به ارائه شرایط پرداخت مطلوب تر در تجارت بین المللی هستند، از دست بدهند.

شاخص های تعیین روش های پرداخت بین المللی

شرکت‌ها باید بر اساس شاخص‌هایی نحوه پرداخت مناسب را تعیین کنند شامل:

روش های پرداخت بین المللی

رایج‌ترین روش‌های پرداخت در تجارت بین‌المللی عبارتند از:

1. پیش پرداخت Cash in Advance

2. حساب باز Open Account

3. بروات اسنادی وصولی Documentary Collection

4. اعتبارات اسنادی Letter of Credit

5. تعهد پرداخت بانکی Bank Payment Obligation

روش پیش پرداخت

در این روش قبل از صادر کردن کالای سفارش شده، پول آن بصورت نقد چه از طریق حواله‌های بانکی و یا از طریق وجوهی که تا زمان دریافت محموله در امان نگه داشته می‌شوند، پرداخت می شود.

مطمئن‌ترین روش پرداخت در تجارت بین‌المللی از نظر صادر کننده، است و اغلب مشتریان بسیار کم به آن تمایل دارند.

پرداخت حساب باز (پرداخت در آینده)

در این روش صادرکننده، کالا را برای خریدار ارسال می نماید و خریدار پس از دریافت کالا و یا معمولاً 30 تا 90 روز پس از دریافت کالا توسط خریدار، پول را فروشنده دریافت می‌کند.

این روش می تواند حجم فروش را به حداکثر برساند، زیرا برای مشتری سودمندتر و راحت تر است. ولی باید در نظر بگیرد که حجم فروش اضافی ارزش ریسک عدم پرداخت را دارد یا خیر و برای مدیریت این ریسک اقداماتی انجام دهند. (بطور مثال : اعتبار سنجی مشتری)

پرداخت حساب باز (پرداخت در آینده)

وجه تسمیه نام این روش آن است که فروشنده در سیستم حسابداری خود برای خریدار یک حساب باز نموده و آن حساب را به میزان مبلغ معامله یا تعهدات خریدار بدهکار می نماید تا در روز پرداخت که این حساب بستانکار و تسویه شود.

پرداخت پس از ارسال

در این روش، پس از فروش کالا، هزینه حمل و نقل توسط خریدار پرداخت می شود. فروشنده مالکیت کالا را حفظ می کند تا زمانی که کالای فروخته شده در بازه زمانی توافق شده در قرارداد خرید به خریدار برسد و پس از دریافت کالا، خریدار پول را به حساب فروشنده واریز و مالکیت از فروشنده به خریدار منتقل می شود.  این یک روش تجارت بسیار کم خطر برای خریدار بین المللی است، اما برای فروشنده پرخطر است.

بروات اسنادی وصولی

در این روش، فروشنده پس از حمل کالا، اسناد حمل را به همراه یک برات به بانک خود تحویل می دهد و بانک فروشنده اسناد حمل را به همراه برات و دستورالعمل چگونگی پرداخت به بانک کارگزار ارسال می نماید. بانک وصول کننده پس از قبولی برات‌گیر، به دو روش تحویل اسناد هم زمان با دریافت وجه کالا (برات نقدی) و تحویل اسناد و دریافت وجه در زمان مشخص در آینده (برات مدت دار) اسناد را به خریدار تحویل می دهد. در این روش بانک پرداخت را تضمین نمی کند و مالکیت کالا تا زمان پرداخت از فروشنده منتقل نمی‌شود.

اعتبار اسنادی

چهار بازیگر وجود دارند. خریدار و بانک وی که بانک گشایش کننده اعتبار است، فروشنده و بانک آن که بانک معامله کننده یا بانک تعیین شده نام دارد. در این روش پرداخت توسط بانک گشایش کننده اعتبار تضمین می شود و به بانک معامله کننده (بانک فروشنده) اعلام میشود. کالا توسط فروشنده به سمت مقصد خریدار منتقل شده و پس از دریافت مستندات مربوط به فروش کالا و اطمینان از انتقال کالا از فروشنده به خریدار، پول از طریق بانک خریدار(گشایش کننده) به بانک فروشنده (بانک معامله کننده) منتقل و به دست فروشنده می رسد.

انواع اعتبارات اسنادی از منظر شرایط یا نحوه پرداخت

در هر اعتبار اسنادی، بانک گشاینده اعتبار باید مشخص نماید که پرداخت دیداری، مدتدار، قبولی یا از طریق معامله می‌باشد. (بند ب ماده 6 UCP600)

اعتبارات اسنادی از منظر شرایط یا نحوه پرداخت

اعتبار اسنادی با پرداخت دیداری

در این قرارداد، بانک گشاینده اعتبار (بانک خریدار) با رویت اسناد بدون مغایرت ارائه شده از سوی ذینفع، نسبت به پرداخت وجه اسناد به ذینفع اقدام می کند. از نظر زمان برای ذی نفع مطلوب ترین روش است زیرا 5 روز پس از ارائه اسناد مبنی بر انجام تعهداتش می تواند وجه معامله را دریافت نماید.

اعتبار اسنادی با پرداخت معوق / مؤخر/ مدت دار

اخذ وجه اسناد از بانک بعد از مدت مشخص (15، 30، 45، و... روز) که معمولاً بعد از تاریخ صدور بارنامه، معامله اسناد و ترخیص کالا از گمرک می باشد. این روش برای خریدار مطلوب ترین روش است. حداکثر طول مدت مجاز در این روش 12 ماه است و راهی بجز صبر تا طول دوره وصول نیست. (عدم وجود برات)

اعتبار اسنادی با پرداخت قبولی (برات وصولی)

مانند روش مدت‌دار می باشد، با این تفاوت که ذینفع همراه اسناد حمل، برات مدت‌داری را نیز صادر و برای بانک خریدار ارسال می‌کند که وی آن را باید از طرف خریدار قبول کند. فروشنده می تواند قبل از سررسید برات آنرا در بازار تنزیل کند و با کسر بهره منطقی، وجه خود را بصورت نقد دریافت نماید. (باید توجه نمود که در این روش علارغم استفاده از برات، ماهیت اصلی روش اعتبار اسنادی است و بانک در بررسی و معامله اسناد نقش اساسی ایفا می کند.)

اعتبار اسنادی با پرداخت از طریق معامله

بانک با پرداخت دیداری مبلغ اسناد ارائه شده بدون مغایرت و بدون حق رجوع به کشنده یا دارنده قانونی برات یا اسناد، ایفای تعهد می نماید. (مناسب برای فروشنده)

انواع اعتبارات اسنادی

  1. اعتبار اسنادی قابل برگشت یا غیرقابل برگشت

اعتبار اسنادی قابل برگشت

اختیار خرید برای لغو یا تغییر شرایط اعتبار از جانب یک طرف و بدون موافقت فروشنده.

هرگونه تغییر در اعتبار و یا لغو آن موکول به موافقت و رضایت فروشنده می باشد. در صورت سکوت در اعتبار اسنادی، اعتبار اسنادی غیرقابل برگشت است.

  1. اعتبار اسنادی برگشت ناپذیر تأیید شده

یک بانک دیگر (بانک تأیید کننده) پرداخت تعهدات بانک گشایش کننده را تضمین می‌نماید و در صورت عدم پرداخت مبلغ توسط بانک گشایش کننده، بانک تأیید کننده پرداخت می نماید. (تأیید کننده بنا به درخواست بانک گشایش کننده اقدام به این کار می نماید.)

در صورت عدم قبول بانک گشاینده برای وجود بانک تأیید کننده، فروشنده می تواند با هزینه خود و درخواست خودش اقدام به گرفتن بانک تأیید کننده نماید که در صورت اجابت، تأیید مسکوت یا نهفته می شود.  

  1. اعتبار اسنادی قابل انتقال

مجوزی است برای فروشنده جهت انتقال تمام یا بخشی از اعتبار به ذینفع (فروشنده) دوم. به عبارت دیگر امکان انتقال کل یا بخشی از اعتبار به یک یا چند نفر وجود دارد. درواقع امتیازی است برای فروشنده و به نفع آن است. معمولا زمانی که ذینفع اول واسطه است و خود فروشنده نیست از این نوع استفاده می شود تا قابلیت انتقال به تولید کننده فراهم باشد. کلیه موارد اعتبار اسنادی مادر در انتقال به شخص دیگر باید ذکر گردد به جز مواردی چون قیمت، مبلغ اعتبار، تاریخ انقضا، مهلت ارائه اسناد، آخرین تاریخ یا دوره حمل. (در ایران نیاز به مجوز بانک مرکزی دارد)

  1. اعتبار اسنادی اتکایی

همانند حالت اعتبار اسنادی قابل انتقال می باشد، با این تفاوت که بانک گشایش کننده اعتبار قابل انتقال صادر نمی نماید و فروشنده در بانک ابلاغ کننده با قراردادن اعتبار اول به عنوان وثیقه، اعتباری به نفع فروشنده دوم (ذینفع دوم) گشایش می‌نماید.

  1. اعتبار اسنادی تنخواه یا گردان

اگر دو طرف معامله یک کالای خاص را در دوره زمانی مشخص و با شرایط ثابت به کرات معامله نمایند، به جای گشایش اعتبارات متعدد، یک اعتبار گردشی باز نموده و چندین بار از منافع آن بهره‌مند می‌شوند. در این اعتبار نوع قرارداد پرداخت، دیداری و تعداد دفعات تجدید ذکر می شود. دو نوع دارد:

  1. اعتبار اسنادی با عبارت یا شرط قرمز

به فروشنده اجازه می دهد تا در قبال ارائه رسید، پیش از حمل و یا ارائه مدارک حمل به بانک، بخشی از مبلغ مندرج در حمل را دریافت نماید.

براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران، در صورتی که اینگونه اعتبار نزد بانک‌های ایرانی گشایش شود، باید به میزان پیش‌پرداخت ضمانتنامه بانکی پیش پرداخت از بانک ابلاغ کننده دریافت گردد.

وجه تسمیه نام‌گذاری، آن است که در اوایل استفاده از این اعتبار، بانک گشایش کننده برای جلب توجه بانک ابلاغ کننده، آن شرط از متن اعتبار که به مقدار وجه پیش پرداخت به ذینفع اشاره داشت را با جوهر قرمز می نوشت.

تعهد پرداخت بانکی

طبق اعتبار اسنادی سنتی، یک بانک موظف به پرداخت به شرط ارائه فیزیکی اسناد منطبق است. تحت یک تعهد پرداخت بانکی (BPO) یک بانک به طور مشابه موظف به پرداخت مشروط به ارائه الکترونیکی داده های سازگار است.  BPO تعهد غیرقابل برگشتی است که توسط یک بانک به بانک دیگر داده می شود که پرداخت در تاریخ مشخصی پس از تطابق الکترونیکی موفقیت آمیز داده ها طبق قوانین کل صنعت تعیین شده توسط کمیسیون بانکی اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) انجام می شود. بنابراین، BPO تضمین پرداخت، کاهش ریسک را برای همه طرف‌ها و استفاده احتمالی به عنوان وثیقه برای تامین مالی ارائه می‌دهد.

هدف اصلی یکBPO تکرار برای تجارت حساب باز است که از قبل برای اعتبار اسنادی سنتی موجود است. برای دهه‌ها اعتبار اسنادی به‌عنوان یک رویه بازار جهانی ایجاد شده است، که عمدتاً به لطف انتشار و نگهداری مجموعه‌ای از قوانین توسط ICC به نام «Uniform Customs & Practice» (UCP) است. پذیرش جهانی UCP  در کشورهایی با سیستم‌های اقتصادی و قضایی کاملاً متفاوت، گواهی بر موفقیت آن است. BPO یک قدم فراتر می رود زیرا نمی خواهد دنیایی موازی با اعتبار اسنادی ایجاد کند، اما هدف آن ترکیب بهترین های هر دو جهان اعتبار اسنادی و حساب باز است. قوانین جدید و استانداردهای پیام رسانی بانک ها را قادر می سازد تا از داده های تراکنش های الکترونیکی موجود در دنیای B2B استفاده کنند.بانک‌ها با استفاده از داده‌هایی که سفارش خرید، فاکتور، گواهی‌ها و اسناد حمل و نقل را نشان می‌دهند، این توانایی را دارند که فرآیندهای مالی تجارت جهانی را تسریع کنند و همچنین جزئیات تراکنش (به عنوان مثال اقلام خط) را برای کاهش بهتر ریسک و تراکنش‌های مالی افزایش دهند.

ابزارهای مدیریت ریسک حاکم بر بازرگانی بین الملل

ریسک اعتباری خریدار: پوشش و كاهش ريسك بوسيله اعتبار اسنادي غير قابل برگشت

ریسک اعتباری فروشنده: پوشش و كاهش ريسك بوسيله ضمانتنامه پيش پرداخت.

ريسك سياسي political risk: پوشش ويا كاهش ريسك بوسيله اعتبار اسنادي غير قابل برگشت تاييد شده.

ريسك انتقال ارز transfer risk: استفاده از رمز ارزها و پول های ملی کشورها

ریسک کشوری: پوشش ويا كاهش ريسك بوسيله اعتبار اسنادي غير قابل برگشت تاييد شده.

ریسک تولید: پوشش ويا كاهش ريسك بوسيله پيش دريافت بخشي از بهاي كالا: ریسک تبدیل ارز: پوشش ويا كاهش ريسك بوسيله پيش خريد ارزخارجي ، وپيش فروش ارز خارجي به ترتيب براي خريدار و فروشنده.

ریسک اجرای قرارداد: پوشش ويا كاهش ريسك بوسيله ضمانتنامه حسن انجام كار غير مستقيم +

بازرسي کالا قبل از حمل توسط يک موسسه بازرسي معتبر بين المللي.

ريسک حمل کالا: پوشش ويا كاهش ريسك بوسيله بيمه نامه

ريسک مناقصه: پوشش ويا كاهش ريسك بوسيله ضمانتنامه غير مستقيم شرکت در مناقصه

ريسک پستي فروشنده: دريافت اعتبار اسنادي تاييد شده بوسيله بانك ابلاغ كننده يا استفاده از خدمات پستي شرکتهاي معتبر.

ريسک پستي خریدار: گشايش اعتبار محدود به قابل استفاده نزد بانك گشايش كننده ويا درخواست ارسال اسناد توسط شركتهاي پستي معتبر ونيز درخواست ارسال اسناد در دو مرحله .

فرایند عملیاتی گشایش اعتبار اسنادی دیداری، بابت واردات کالا

گام اول:

اخذ پروفرما وانجام ثبت سفارش از سوی مشتری وعنداللزوم اخذ مجوزهای ذیربط

گام دوم:

ارائه مدارک لازم (شماره هشت رقمی ثبت سفارش انجام شده، پروفرما، بیمه نامه، فرم پذیرش بازرسی قبل از حمل از شرکت بازرسی مجاز) به بانک موردنظر مشتری

تبصره: انجام تشریفات مناقصه یا ارائه مجوز ترک تشریفات مناقصه برای خریدهای دولتی بیش از ده میلیون دلار الزامی است.

گام سوم:

بررسی اهلیت و ظرفیت اعتباری مشتری، صدور مصوبه اعتباری، و تعیین میزان پیش دریافت مورد نیاز

تبصره: میزان پیش دریافت برای واردات همه کالاها توسط وزارت خانه ها و نهادهای دولتی که از بودجه عمومی استفاده می کنند ۱۰۰ درصد مبلغ اعتبار در روز گشایش اعتبار.

گام چهارم:

تامین هزینه های گشایش اعتبار اسنادی، توسط مشتری؛

گام پنجم:

گشایش اعتبار اسنادی، پس از طی مراحل تخصیص ارز از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و خرید ارز مربوطه وفق مصوبه؛

گام ششم:

وصول اسناد حمل از کارگزار؛

گام هفتم:

تأمین معادل ریالی تتمه وجه اعتبار توسط مشتری، ظَهر نویسی و تحویل اسناد به مشتری برای ترخیص کالا.

گام هشتم:

ترخیص کالا توسط مشتری و ارائه شماره کوتاژ به بانک جهت رفع تعهد ارزی.

فرایند عملیاتی گشایش اعتبار اسنادی واردات خدمات و کالا-خدمات

گام اول:

مراجعه مشتری به وزارت خانه ذیربط، و ارائه پروفرما، و دریافت مجوز ورود کالا؛

تبصره: چنانچه صرفاً ورود خدمات منظور باشد، مراجعه مشتری به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران- اداره نظارت ارز، و دریافت اوراق ثبت خدمت، سپس مراجعه به بانک گشاینده برای دریافت شماره هشت رقمی؛

گام دوم:

ارائه مدارک لازم (شماره هشت رقمی ثبت سفارش یا اوراق ثبت خدمت (برحسب مورد)، پروفرما، و درصورت نیاز مجوز"سازمان حمل ونقل و پایانه های کشور") به بانک گشاینده

گام سوم:

بررسی اهلیت و ظرفیت اعتباری مشتری، صدور مصوبه اعتباری، و تعیین میزان پیش پرداخت مورد نیاز؛

تبصره: میزان پیش دریافت برای واردات هرگونه کالا و خدمات توسط وزارت خانه ها ونهادهای دولتی که از بودجه عمومی استفاده می کنند 100 درصد مبلغ اعتبار در روز گشایش است.

گام چهارم:

تامین هزینه های افتتاح اعتبار اسنادی، توسط مشتری؛

گام پنجم:

افتتاح اعتبار اسنادی، با درج شرط ارائه ۱۰ درصد ضمانت نامه حسن انجام کار (از راه ارسال پیام سوئیفتی)؛

تبصره: درج شرط کسر مالیات و دیگر کسورات قانونی (مطابق نظر"وزارت امور اقتصادی و دارائی") از مبلغ خدمات در ضمن شرایط اعتبار اسنادی ضروری است، مگر آنکه وزرات مذکور کسر مالیات را ضروری نداند.

گام ششم:

ارائه صورت حساب انجام کار و اخذ تاییدیه خریدار؛

گام هفتم:

تامین مابه التفاوت مبلغ پیش دریافت اولیه تا وجه مورد نیاز توسط مشتری، و پرداخت وجه به ذی نفع.

گام هشتم:

ارائه مدارک لازم جهت رفع تعهد ارزی وفق مجموعه مقررات ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

فرایند عملیاتی گشایش  اعتبار اسنادی مدتدار

  1. ارائه پروفرما و دریافت مجوز وزارتخانه ذی ربط
  2. ارائه درخواست مشتری به همراه مدارک لازم جهت گشایش اعتبار اسنادی ، به بانک گشایش کننده
  3. پس از ظرفیت شناسی اعتباری مشتری ، صدور مصوبات اعتباری مربوطه و تعیین میزان پیش دریافت ومیان دریافت
  4. بررسی مطابقت با قوانین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
  5. اخذ مجوزهای لازم
  6. تأمین پیش دریافت و هزینه های گشایش اعتبار اسنادی توسط مشتری
  7. گشایش اعتبار اسنادی مدتدار
  8. حمل کالا و دریافت اسناد حمل از کارگزار 
  9. تأمین میان دریافت و کارمزدهای مربوطه توسط مشتری
  10. ظهرنویسی وتحویل اسناد به مشتری ، برای ترخیص کالا
  11. ترخیص کالا توسط مشتری و ارائه جواز سبز گمرکی مطابق با شرایط اعتبار اسنادی جهت رفع تعهد ارزی
  12. تأمین مابقی مبلغ اعتبار در سررسید پرداخت توسط مشتری 

 

UCP 600

مجموعه قوانین و مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی Uniform Customs & Practice for Documentary Credits

قوانین و مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی

UCP وظايف، تعهدات، مسؤليت‌ها و اختيارات کليه طرف‌هاي دخيل در اعتبار اسنادي را تعيين و همچنين به مشخصات اسناد مهم و اصلي در اعتبار اسنادي مانند سياهه ، سند حمل و سند بيمه اشاره مي کند و نحوه برخورد با اسنادي را هم که درقوانین و مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی از آنها نام برده نشده است روشن مي کند .

استفاده از این قوانین و مقررات برای کلیه وارد کنندگان و صادر کنندگان توصیه می شود.

ماده 1 : کاربرد مقررات

مقررات متحد الشکل اعتبارات اسنادی، تجدید نظر سال ۲۰۰۷، نشریه شماره ۶۰۰ اتاق بازرگانی بین المللی (ICC*)، مقرراتی است که اگر شمول آن در اعتبار درخواست شده باشد، در مورد هر اعتبار اسنادی ( از جمله اعتبار اسنادی ضمانتی(Standby) تا حدی که قابل اعمال است) لازم الاجرا است.

 این مقررات برای همه طرف های ذیربط الزام آور است، مگر اینکه صریحاً در شرایط اعتبار اصلاح یا مستثنی شده باشد.

ماده ۳: تفاسیر/ مفاهیم

ماده ۴: اعتبارات در مقابل قراردادها

 


برچسب ها: قوانین و مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی مجموعه قوانین و مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی فرایند عملیاتی گشایش  اعتبار اسنادی مدت دار فرایند عملیاتی گشایش اعتبار اسنادی واردات خدمات و کالا-خدمات فرایند عملیاتی گشایش اعتبار اسنادی دیداری، بابت واردات کالا ابزارهای مدیریت ریسک حاکم بر بازرگانی بین الملل انواع اعتبارات اسنادی از منظر شرایط یا نحوه پرداخت شاخص های تعیین روش های پرداخت بین المللی روش های پرداخت بین المللی اعتبار اسنادی پی دی اف اسناد بازرگانی بین الملل و اعتبارات اسنادی پاورپینت اسناد بازرگانی بین الملل و اعتبارات اسنادی فایل اسناد بازرگانی بین الملل و اعتبارات اسنادی اسناد بازرگانی اسناد بازرگانی بین الملل و اعتبارات اسنادی
دیدگاه
دیدگاه شما :