• ورود کاربران
  • ثبت نام

مدیریت سرمایه‌گذاری

مدیریت سرمایه‌گذاری

نظر دیگران :              7 رای
تهیه کننده دکتر احمد ورزشکار قیمت
موضوع مدیریت سرمایه‌گذاری
پی دی اف صفحات 133 54000
حجم فایل پی دی اف 7.8 MB
تخفیف 0
هدیه
پاورپوینت صفحات 133 284000
حجم فایل پاورپوینت 3.6 MB
تخفیف 0
هدیه

مبانی و مفاهیم مدیریت سرمایه گذاری

سیاست ها و استراتژی های سرمایه گذاری

تجزیه و تحلیل اوراق بهادار

تشکیل سبد سرمایه گذاری

ارزیابی عملکرد سبد سرمایه گذاری

مشاهده اسلاید ها در صفحات کوچک صرفا جهت اطلاع از کیفیت فایل و اطلاع از محتوا می باشد
مدیریت سرمایه‌گذاری
فایل پی دی اف قیمت : 54000 تومان
فایل پاورپوینت قیمت : 284000 تومان

معرفی مدیریت سرمایه‌گذاری

مدیریت سرمایه‌گذاری

انواع استراتژی های تحلیلی سرمایه گذاری در دارایی های مالی

دو استراتژی پرکاربرد در تجزیه و تحلیل اوراق بهادار عبارت است از :

تجزيه و تحليل بنيادي

تحليل بنيادي سهام براين فرض استوار است كه هر اوراق بهاداري داراي يك ارزش ذاتي و واقعي مي‌باشد كه تابعي از متغيرهاي بنيادي مرتبط با آن شركت است. با اين فرض، تحليل‌گران بنيادي با مطالعه متغيرهاي اصلي مربوط به يك سهم در صدد تعيين قيمت ذاتي آن براي تشخيص مناسب بودن يا نبودن موقعيت سرمایه‌گذاری در آن سهم هستند. ميزان تفاوت قيمت ذاتي و قیمت بازار اوراق بهادار با توجه به درجه كارايي هر بازار متفاوت است. در بازارهايي که كارايي قوی دارند ، تمام اوراق صحيح قيمت‌گذاري شده است .

هنگامي كه ارزش واقعي سهام عادي شركت معيني تعيين گرديد،‌ با قيمت جاري بازار سهام عادي مقايسه مي‌شود تا مشخص گردد كه اين سهم به صورت منصفانه قيمت‌گذاري  شده است يا خير. سهامي كه ارزش واقعي آن كمتر از ارزش جاري بازار آن است به عنوان سهام بيش از حد واقعي قيمت‌گذاري  شده يا ارزش‌گذاري  شده شناخته مي‌شود، و سهامي كه ارزش واقعي آن بیشتر از ارزش جاري بازار آن است، سهام كمتر از حد واقعي قيمت‌گذاري  شده يا ارزش‌گذاري  شده محسوب مي‌شود.

بنابراين طبق نظر بنيادگرايان،‌ كليه قيمت‌هاي كمتر از حد واقعي تعيين شده سهام، ‌افزايش غيرعادي ؛ و قيمت هاي بيش از حد واقعي تعيين شده سهام، ‌كاهش غير عادي از خود نشان خواهند داد و به قيمت ذاتي خود نزديك مي‌شوند،‌ لذا مي‌بايست در سهام‌هاي كمتر از ارزش واقعي، قيمت‌گذاري شده موقعيت خريد گرفته و سرمایه‌گذاری نمود و در سهام‌هايي كه قيمت آن‌ها بيش از حد ارزش ذاتي آن است موقعيت فروش گرفته (فروش استقراضي) و يا در صورت دارا بودن آن سهم،‌ آن را فروخته و از آن خارج شد.

تحليل بنيادين براين باور است كه 20% رفتار بازار روان شناختي بوده و 80% درصد آن عقلايي و منطقي مي‌باشد. با توجه به اين باور ،‌ مي توان نتيجه گرفت كه اگر اين فرآيند تجزيه و تحليل بنيادي به درستي گذرانده شود ،‌ سرمايه گذار قادر گرديده است كه نزديك به 80%‌درصد از رفتار بازار نسبت به سهم را برآورد و پيش‌بيني نمايد.

تجزيه و تحليل عوامل

در سطح چهارم یا چرخه اول از فرآيند تجزيه و تحليل بنيادي به بررسي مجموعه عوامل كلان در دو بعد خارجي و داخلي پرداخته می شود. اين بررسي ابتدا در دو بخش عوامل اقتصادي و عوامل غير اقتصادي خارجي انجام شده تا چشم ‌اندازي از آينده اقتصاد جهاني به دست آید و پس از آن عوامل كلان غير اقتصادي داخلي مورد بررسي قرار مي‌گيرد. عوامل اقتصادي داخلي به دليل اهميت بالاي آن به طور اختصاصي در چرخه بعدي تجزيه و تحليل می شود.

در اين مرحله به بررسي عوامل اقتصاد در سطح جهاني پرداخته مي‌شود تا مشخص گردد كه اقتصاد جهاني در چه موقعيتي از رونق،‌ ركود يا بحران قرارداشته و به كدام سمت حركت مي‌كند.

برخی عوامل اقتصادي كه در سطح جهاني مي‌توان بررسي نمود عبارتند از:

روند تجارت جهاني؛

شرايط مالي و اقتصادي قدرت هاي جهاني؛

توافقات تجاري منطقه اي و جهاني؛‌

تغييرات نرخ‌هاي تبديل ارزها به يكديگر؛

بحران‌هاي جهاني؛

و ... ؛

مرحله دوم: تجزيه و تحليل عوامل غير اقتصادي جهاني

مرحله دوم تجزيه و تحليل عوامل غير اقتصادي جهاني مي‌باشد. در اين بررسي نگرش كلي از وضعيت جهاني در رابطه با عوامل مهم و تأثيرگذار بر شركت مورد تجزيه و تحليل به دست می آید. از جمله عوامل غير اقتصادي در تجزيه و تحليل، به عوامل زير مي‌توان اشاره نمود:

برخی از عوامل غیر اقتصاد جهانی

روابط سياسي بين كشورها؛

تحريم‌هاي سياسي و محدوديت‌هاي روابط بين كشورها؛

تغييرات كلان در سطوح بالاي دولت‌ها در قدرت هاي جهاني؛

رشد جمعيت جهاني؛

توجه جامع جهاني به مسائل زيست محيطي؛

تغييرات قوانين در سطح بين المللي؛

مقررات تجارت جهاني؛

ممنوعيت‌ها و محدوديت هاي حقوقي در سطح روابط جهاني؛

تفكر جامعه جهاني راجع به نوع صنعت و شركت مورد بررسي؛

و ... ؛

مرحله سوم: عوامل سياسي، ‌قانوني و حقوقي

عوامل كلان داخلي در موضوعات سياسي، قوانين و مقررات داخلي و حقوقي در این مرحله تجزیه و تحلیل می شوند. با بررسي اين عوامل محدوديت‌ها، ممنوعيت‌ها و تغييراتي كه در سطح كلان داخلي بر روي شركت و فعاليت‌هاي  آن تاثير مي‌گذارد،‌ شناخته می شود. عوامل زير نمونه‌هايي با اهمیت جهت بررسی می باشند:

مرحله چهارم: عوامل اجتماعي، فرهنگي و زيست محيطي

مرحله چهارم از چرخه اول، به مطالعه جامعه اي كه شركت مورد بررسي در آن قرار دارد از منظر فرهنگ، توجه مردم  به محيط زيست وساير تفكرات حاكم بر افكار عمومي و همچنين مشخصات جمعيت شناختي آن جامعه می پردازد. از جمله اين عوامل كه وابسته به هر شركتي به طور اختصاصي ممكن است متغير باشد به نمونه هاي زير بیان می شود:

عوامل تكنولوژيكي

تقریباً در هر تصمیمی که شركت‌ها اتخاذ می‌کنند، مسایل مربوط به فناوری مطرح است. لذا در آخرين مرحله از چرخه تحليل عوامل، باید فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از فن‌آوری‌های موجود و همچنين تكنولوژي‌هاي نوظهور و جدید، مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل کامل قرار گیرد و اثراتی را که ‌این عوامل بر سازمان و شركت دارند مورد ارزیابی قرار داد. نمونه‌هاي زير مي‌تواند آمادگي ذهني جهت بررسي اين عامل ایجاد نماید:

برخی از عوامل تکنولوژیکی

چرخه دوم : تجزیه و تحلیل اقتصاد

اگر اقتصاد در يك جامعه‌اي در وضعيت رونق قرار داشته باشد، تمام صنايع و شركت‌هاي فعال در آن جامعه نيز به تبع آن با وضعيت خوبي روبرو خواهند بود و بالعكس،‌ اگر اقتصادي دچار ركود و نابساماني گردد، ‌بر روي تمام صنايع و شركت‌هاي فعال در آن اقتصاد اثر مستقيم گذاشته و زمينه ساز ركود و حتي در مواقعي بحران خواهد شد. به همين خاطر تجزيه و تحليل اقتصاد از اين نقطه نظر كه در چه وضعيتي از رونق، ‌ركود يا بحران قرار داشته و آيا اين وضعيت پايدار خواهد ماند و يا در آينده به چه سمتي سوق پيدا مي‌كند اهميت ويژه‌اي دارد و يك چرخه اختصاصي در تحليل بنيادي به آن تخصیص داده شده است.

پس از بررسي شاخص‌هاي  مهم اقتصادي و تشخيص موقعيت حاكم بر اقتصاد و برآورد از آينده‌ي آن،‌ مي‌بايست سياست‌هايي كه دولت به دنبال تحقق آن در اقتصاد مي‌باشد را نيز بررسي كرده و آثار مثبت و منفي آن سياست‌ها را بر صنعت و شركت مورد بررسي تحليل نمود. سياست‌هاي پولي و مالي كه توسط بانك مركزي در يك كشور اتخاذ مي‌شود، درجه اهميت بالايي دارد.  انقباضي يا انبساطي بودن سياست‌ها در جامعه ای که شرکت محور تحلیل در آن مشغول به فعالیت است ، مي‌بايست معين گردد.

توانايي تامين نقدينگي و استفاده از اعتبارات و مكانيزم دريافت آن، يكي از شاخص‌هاي مهم است كه بايد در چرخه تحليل اقتصاد به آن توجه شود تا مشخص گردد كه شركت، در اقتصادي كه مشغول فعاليت است به چه میزان با مشكل تامين وجه نقد روبرو است. محيا بودن زيرساخت‌ها جهت فعاليت‌هاي  اقتصادي و سرمایه‌گذاری نيز از معيارهايي است كه نشان دهنده ميزان قدرت رسيدن به موفقيت و رشد شركت مي‌باشد . باتوجه به اين مباحث، چرخه تحليل اقتصاد شامل 5 مرحله مي‌شود:

مرحله اول: تجزيه و تحليل شاخص‌هاي  اقتصادي

در اين مرحله از چرخه تحليل اقتصاد، مطالعه و بررسي شاخص‌هاي  مهم و كلان اقتصادي انجام می شود كه نشان مي‌دهد اقتصاد كشور در چه موقعيتي قرار داشته و به كدام سو در آينده حركت مي‌نمايد. ازجمله عوامل مورد بررسی در شاخص های اقتصادی عبارتند از :

مرحله دوم: تجزيه و تحليل شاخص‌هاي  اقتصادي

تمرکز بر مطالعه سياست‌هاي دولت در زمينه فعاليت‌هاي اقتصادي در این مرحله می‌باشد. بررسی میزان توجه و تمرکز دولت بر فعالیت هایی که شرکت مورد تحلیل به طور اخص و حوزه فعالیت و صنعت آن به طور اعم انجام می دهد و برنامه هاي آتي جهت رونق آن و صنايع مرتبط آن بصورت مستقيم و غيرمستقيم چيست؟ اين سياست‌ها و فعاليت‌ها از تنوع زيادي برخوردارند كه به نمونه هايي از آن‌ها در صنايع مختلف اشاره مي‌شود:

برخی از برنامه ها و فعالیت های اقتصادی

مرحله سوم: تحليل و بررسي سياست‌هاي پولي و مالي و درآمدي

علاوه بر سياست‌ها و برنامه‌هايي كه دولت در رابطه با اقتصاد دارد، سياست‌هايي كه بانك مركزي در رابطه با افزايش يا كاهش حجم پول اتخاذ مي‌نمايد نيز حائز اهميت بوده و مورد بررسي قرار مي‌گيرد. سياست‌هاي پولي و مالي، ‌تصميمات سنجيده اي است كه  توسط دولت و بانك مركزي يا مقامات پولي كشور براي كنترل فعاليت‌هاي اقتصادي و دستيابي به سطح مطلوب درآمد ملي در كوتاه مدت اعمال مي‌گردد . اين سياست‌ها كه به سياست‌هاي تثبيت معروفند در سه بخش اصلي تقسيم مي‌شوند كه عبارتند از:

سياست‌هاي پولي و مالي و درآمدي

سياست‌هاي مالی

مجموعه اقداماتي است كه توسط مقامات پولي يا بانك مركزي، ‌از طريق بازار پول و با تغيير در حجم پول و نرخ بهره، ‌جهت كنترل سطح مخارج جامعه، ‌كنترل تقاضاي كل و كنترل فعاليت‌هاي اقتصادي اعمال مي‌گردد. سياست‌های مالی شامل دو سياست مالي انقباضي (كاهش سطح درآمد ملي و نرخ بهره و افزايش سرمایه‌گذاری در بخش خصوصي) و مالي انبساطي (افزايش سطح درآمد ملي و نرخ بهره و كاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصي) مي‌شود.

سياست‌هاي پولی

مجموعه اقداماتي است كه توسط دولت و از طريق بازار كالاها و خدمات و با تغيير در مخارج دولتي و خالص ماليات،‌ جهت كنترل فعاليت‌هاي  اقتصادي اعمال مي‌گردد. سیاست های پولی شامل دو سياست پولي انبساطي (افزايش حجم پول و در نتيجه افزايش سطح درآمد ملي و كاهش نرخ بهره) و پولي انقباضي (كاهش حجم پول و در نتيجه، كاهش سطح درامد ملي و افزايش نرخ بهره) مي‌باشد .

سياست‌هاي درآمدي

دولت‌ها به وسيله سیاست های درآمدی میزان افزایش دستمزدها و قیمت‌ها را با اقدامات مستقیم کاهش می دهند كه شامل روش‌های مختلفی برای کنترل مزدها و قیمت‌ها مي‌باشد تا همزمان با کنترل سیر تورم، سطح تقاضا را حفظ نمايند.

مرحله چهارم: تجزيه و تحليل اعتبارات

بررسي ميزان توانايي شركت‌ها در دستيابي به منابع مالي و تأمين نقدينگي در اقتصاد،‌ از دیگر عوامل مهم و مؤثر در تجزيه و تحليل اقتصاد و بنگاه‌هاي فعال آن مي‌باشد. توانايي بنگاه‌ها در تامين مالي پايدار به صورت كوتاه مدت و بلند مدت از مزيت‌هايي است كه در موفقيت آن‌ها نقش شاياني دراد. به اين منظور بررسي عوامل زير در يك جامعه اقتصادي بايد انجام گيرد:

بررسي وضعيت سيستم بانكي و اعتباردهي ؛

بررسي سهولت تأمين وجه از موسسات مالي و اعتباري ؛

مكانيزم بورس و تأمين نقدينگي از بازار سرمايه ؛

هزينه دسترسي به سرمايه از بازار پول و سرمايه ؛

ميزان ارزش اعتبارات اعطايي در بازار پول ؛

نحوه بازپرداخت اعتبارات ؛

ميزان وام‌ها و اعتبارات اختصاص يافته توسط بانك‌ها به صنايع و فعاليت‌هاي مختلف

و ... ؛

مرحله پنجم: بررسي زير ساخت ها

بررسی زيرساخت‌ها و بسترهاي لازم براي فعاليت و رسیدن به مرحله رشد و بلوغ شركت مورد بررسي كه در محور الگو قرار گرفته، انجام می شود. عوامل با توجه به شركتي كه بررسي می شود ، متغير هستند. عواملی كه عموميت بيشتري دارند عبارتند از :

برخی عوامل در بررسي زير ساخت ها

سطح زير ساخت از نظر تكنولوژيكي و بروز بودن و پيشرفته بودن آن؛

نوع زيرساخت ها ؛

ظرفیت بالفعل و بالقوه زیر ساخت ها ؛

میزان استفاده بهره ور از امکانات ، منابع و زیرساخت های موجود ؛

نیازمندی های زیرساختی برای کسب و کار مورد بررسی ؛

دوره عمر مفید زیرساخت های موجود ؛

تعامل و همکاری دولت برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز ؛

و ... ؛

چرخه سوم: تجزيه و تحليل صنعت

با توجه به مسائل و مصالح کشور، گاهی از بعضی صنایع حمایت‌هایی صورت می‌گیرد و بعضی از صنایع بيشتر مورد توجه قراردارند و از طرفی بعضی از صنایع به فراموشی سپرده می‌شوند. لذا پس از مطالعه اقتصاد،‌ مي‌بايست صنعتي كه شركت مورد بررسي در آن قرار دارد مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد. شناخت دوره عمر صنعت آينده اي از جايگاه صنعت و بازدهي ناشي از سرمایه‌گذاری در آن را نشان می دهد. در الگوی جامع تجزیه و تحلیل بنیادی (تحلیل چرخه ای)، در چرخه تجزيه و تحليل صنعت شش مرحله تعريف شده است :

مرحه اول: معرفی صنعت

در اين مرحله از چرخه تجزيه و تحليل صنعت به معرفي اجمالي و كلي از صنعت پرداخته مي‌شود . در اين معرفي موارد زير بیان می شود:

مرحله دوم: تحليل نياز به صنعت (عرضه و تقاضا)

در اين مرحله از چرخه تحليل صنعت،‌ نياز داخلي و خارجي به محصولات توليدي توسط آن صنعت خاص مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار مي‌گيرند كه آیا براي محصولات تولید شده صنعت ، بازار نياز و تقاضا وجود دارد يا خیر. در صورتی که بازار تقاضا وجود دارد ، تا چه مدت زمانی پایدار است . همچنين آیا آينده محصولات اين صنعت با مازاد تقاضا و كمبود عرضه و یا بالعکس  مواجه است و يا خیر.

مرحله سوم: مطالعه مقايسه‌اي و تطبيقي صنعت

دراين مرحله،‌ صنعت هدف با صنایع مشابه در خارج از کشور مقايسه و ارزيابي می‌شود. نوع دوم تحليل مقايسه اي،‌ مقايسه صنعت مورد بررسي با ساير صنايع موجود در داخل،‌ چه همگون (مشابه) و چه ناهمگون (غيرمشابه) است، بررسی نسبت سرمایه‌گذاری انجام شده در صنعت مورد نظر و‌ بازدهي حاصل از آن از منظر اقتصادی و ارزش افزوده‌ي ايجادی نسبت به ساير صنايع می بایست صورت گیرد.

مرحله چهارم: تعيين ارزش و جايگاه صنعت

بررسي تعيين ارزش و جايگاه شركت بدين معناست كه بايد مشخص گردد كه چه ميزان از حجم و ارزش تجارت داخلي و بين‌المللي يك اقتصاد مربوط به صنعت محور بررسی مي‌باشد  و چه سهم و جايگاهي در اقتصاد جامعه را دارد.

مرحله پنجم: بررسی نسبت های مالی صنعت

در اين مرحه نسبت‌هاي مالي صنعت محاسبه می شود. نسبت‌هاي مالي در 5 دسته طبقه‌بندی می‌شوند. جدول ذیل انواع نسبت‌های مالی بيان شده است.

نسبت‌ها مي‌بايست براي صنعت بدست آيد،‌ يعني تمام شركت‌هاي فعال در صنعت مورد نظر بررسي ، و نسبت‌هاي مالی براي هركدام بدست می آید. متوسط (وزنی) اعداد بدست آمده به عنوان شاخص صنعت در نظر گرفته می شود. در صورتی که اطلاعات در مورد نسبت‌هاي مالي مربوط به صنعت مورد نظر در سطح بین المللی در دسترس باشد ، مقايسه و بررسي و تجزيه و تحليل در سطح بین المللی و ملی انجام می شود.

مرحله ششم: چرخه عمر و قابليت و ظريفت رشد صنعت

دوره عمر یک صنعت براساس متوسط وزنی دوره عمر بنگاه هایی فعال در آن صنعت بدست می آید. یک کسب و کار یا بنگاه ، در طول عمر خود در شش یا هفت مرحله قرار می گیرد. درصورتی که مدل کسب و کار مناسب انتخاب شده باشد ، هفت مرحله شامل "ایده" ، "نمونه سازی" ، "نوپایی" ، "شروع رشد" ، "بلوغ" و در صورتی که اقدام به بازنگری و تزریق خلاقیت و نوآوری نشود ، مرحله "افول" گذرانده می شود. همچنین با انتخاب مدل نامناسب کسب و کار ، شش مرحله "ایده" ، "نمونه سازی" ، "نوپایی" ، "شروع رشد" ، "درماندگی" و "افول زودرس" چرخه عمر بنگاه را شکل می دهد.


برچسب ها: تجزيه و تحليل اعتبارات ویژگی های هر مرحله از عمر صنعت بررسي زير ساخت ها معرفی شرکت تحليل عوامل كليدي موفقيت شركت تحليل و مقايسه نسبت‌هاي مالي شركت ارزش‌گذاري سهام شركت مدل‌های ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها تنزیل جریان های نقد ریشه علمی تجزيه و تحليل تكنيكي نظريه عرضه و تقاضا نظريه بازار كارا نظم در بي نظمي نظريه آشوب (نظم در بي نظمي) نظريه تكرار تاريخ نمودار شمعی حجم معاملات منطقه مقاومت منطقه حمایت مفاهيم تجزيه و تحليل تكنيكي نقاط قوت تجزيه و تحليل تكنيكي مدل مفهومي تجزيه و تحليل تكنيكي اندیکاتورهای روند ايست و بازگشت سهمی هشدار‌هاي خريد و فروش SAR كاربردهاي ‌انديكاتور پارابوليك سار هشدارهاي خريد و فروش CCI كاربردهاي ‌انديكاتور شاخص كانال كالا كاربردهاي ‌انديكاتور حركت جهت دار ميانگين متحرك كاربردهاي شاخص ميانگين متحرك اندیکاتورهای حجم دکتر هادی ورزشکار دکتر احمد ورزشکار شاخص حجم پول هشدار هاي خريد و فروش شاخص حجم پول كاربردهاي شاخص ميانگين متحرك اندیکاتورهای نوسانگر شاخص قدرت نسبی کاربردهای شاخص قدرت نسبی هشدار های خرید و فروش MACD واگرایی میانگین متحرک كلاسيك کاربردهای همگرایی میانگین متحرک كلاسيك شاخص نوسانگر تصادفي کاربردهای خريد و فروش ‌ نوسانگر استوكاستيك دامنه‌ي درصدي لري ويليامز کاربردهای اندیکاتور محدوده درصدی ويليامز در يك نگاه تجزيه و تحليل تکنیکی جایگاه استراتژیک سرمایه گذاری مدیریت سرمایه‌گذاری powerpoint مدیریت سرمایه‌گذاری pdf پاورپوینت آموزشی سرمایه گذاری پی دی اف آموزشی فایل آموزشی تجزيه و تحليل بنيادي تجزیه و تحلیل تکنیکال ارزیابی عملکرد سبد سرمایه گذاری فایل تجزیه و تحلیل اوراق بهادار سیاست ها و استراتژی های سرمایه گذاری مبانی و مفاهیم مدیریت سرمایه گذاری تشکیل سبد سرمایه گذاری تجزیه و تحلیل اوراق بهادار دو استراتژی پرکاربرد دارایی های مالی انواع استراتژی های تحلیلی سرمایه گذاری پاورپوینت مدیریت سرمایه گذاری پی دی اف مدیریت سرمایه گذاری فایل مدیریت سرمایه گذاری چیست مدیریت سرمایه گذاری چیست مدیریت سرمایه گذاری
دیدگاه
دیدگاه شما :