• ورود کاربران
  • ثبت نام

روش های تأمین مالی از طریق بازار پول

روش های تأمین مالی از طریق بازار پول

نظر دیگران :              1 رای
تهیه کننده دکتر احمد ورزش کار قیمت
موضوع روش های تأمین مالی از طریق بازار پول
پی دی اف صفحات 41 39000
حجم فایل پی دی اف 4 MB
تخفیف 0
هدیه
پاورپوینت صفحات 41 234000
حجم فایل پاورپوینت 3.2 MB
تخفیف 0
هدیه
مشاهده اسلاید ها در صفحات کوچک صرفا جهت اطلاع از کیفیت فایل و اطلاع از محتوا می باشد
روش های تأمین مالی از طریق بازار پول
فایل پی دی اف قیمت : 39000 تومان
فایل پاورپوینت قیمت : 234000 تومان

معرفی روش های تأمین مالی از طریق بازار پول

روش های تأمین مالی از طریق بازار سرمایه

یکی از فعالیت‌های اصلی بانک‌ها سپرده پذیری از طریق ابزارهای سپرده بانکی و تجمیع منابع مالی اشخاص از آن طریق و تخصیص آن به اشخاصی که نیازمند منابع مالی هستند در قالب وام‌های بانکی است.

انواع وام های بانکی در دنیا وجود دارد که در دو بخش کلی وام های شخصی و وام کسب و کار قابل تقسیم بندی هستند. وام های بانکی جامعه هدفش اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد یعنی بانک ها و دولت ها از طریق آن نمی توانند تأمین مالی کنند و باید از سایر ابزارهای تأمین مالی استفاده کنند. 

فرایند عمومی دریافت وام بانکی 

ابتدا متقاضی دریافت وام تقاضای خود را به نهاد واسط یا بانک اعلام می‌نماید. درخواست و اعتبار وی بررسی شده و درصورت حائز شرایط بودن با اخذ مدارک و مستندات مورد نیاز وام بانکی به وی ارائه می گردد. برخی از انواع وام بانکی نیازمند ارائه وثیقه و برخی بدون نیاز به وثیقه می باشند که در آن صورت میزان نرخ وام افزایش می یابد.

وام ضروری چیست؟

وام های شخصی گسترده ترین نوع وام هستند و معمولاً دارای شرایط بازپرداخت بین 24 تا 84 ماه هستند. آنها را می توان تقریباً برای هر چیزی بجز تحصیلات دانشگاهی یا فعالیت های غیرقانونی استفاده کرد. مردم معمولا از وام های شخصی برای مواردی استفاده می کنند که در فایل به آن ها اشاره شده است. 

وام های شخصی به طور کلی به دو شکل ارائه می شود: تضمین شده و بدون وثیقه. وام‌های تضمین شده توسط وثیقه‌هایی مانند یک حساب پس‌انداز یا وسیله نقلیه پشتیبانی می‌شوند که وام‌دهنده می‌تواند در صورت عدم بازپرداخت کل مبلغ وام خود را پس بگیرد.

از سوی دیگر، وام های بدون وثیقه نیازی به وثیقه ندارند و تنها با امضای شما پشتیبانی می شوند، از این رو نام جایگزین آنها: وام امضا است. وام های بدون وثیقه گران تر هستند و به اعتبار بهتری نیاز دارند زیرا وام دهنده ریسک بیشتری را متحمل می شود.

وام های اعتبار ساز

وام های اعتبار ساز، وام هایی با مبلغ کم و کوتاه مدت هستند که برای کمک به ایجاد اعتبار گرفته می‌شوند. از آنجایی که آنها برای افرادی با اعتبار صفر یا محدود، عرضه می شوند، در این نوع وام ها برخلاف وام های معمولی، برای واجد شرایط بودن، به اعتبار خوبی نیاز ندارید. معمولاً می‌توانید وام‌های اعتباری را در اتحادیه‌های اعتباری، بانک‌های محلی، مؤسسات مالی و اعتباری، حلقه‌های وام‌دهی یا وام دهندگان آنلاین بیابید. وام های اعتبار ساز می تواند یک راه بسیار مقرون به صرفه و مطمئن برای شروع اعتبار، به ویژه برای جوانان باشد.

وام های تلفیق بدهی 

ادغام بدهی به شما امکان می دهد با درخواست وام جدید برای پرداخت سایر بدهی های خود، پرداخت های خود را ساده کنید، بنابراین تنها یک پرداخت وام ماهانه برای شما باقی می گذارد. اگر بدهی‌های با بهره بالا مانند کارت‌های اعتباری یا وام شخصی با بهره بالا دارید، وام تلفیق بدهی می‌تواند از دو طریق به شما کمک کند. اول، شما می توانید واجد شرایط پرداخت ماهانه کمتر باشید. دوم، شما می توانید واجد شرایط دریافت نرخ های پایین تر باشید، که می تواند به شما در صرفه جویی در بلندمدت کمک کند.با این حال، برای دریافت وام تلفیق بدهی که پرداخت های شما را بهبود می بخشد، ابتدا باید با نرخ کمتری نسبت به وام یا کارت اعتباری فعلی خود خرید کنید. همچنین اگر اعتبار شما از زمانی که وام یا کارت فعلی خود را دریافت کرده اید بهبود یافته باشد، به احتمال زیاد واجد شرایط خواهید بود. هنگامی که واجد شرایط شدید، وام دهنده شما ممکن است به طور خودکار بدهی های شما را بپردازد، یا باید خودتان این کار را انجام دهید.

وام های روز پرداخت 

وام‌های روز پرداخت، نوعی وام کوتاه‌مدت هستند که معمولاً فقط تا پرداخت حقوق بعدی شما دوام دارند. این وام‌ها مبتنی بر اعتبار نیستند و بنابراین برای واجد شرایط شدن به اعتبار خوبی نیاز ندارید. با این حال، به چند دلیل، این وام ها اغلب ماهیت غارتگرانه دارند.

وام خودرو 

وام خودرو؛ نوعی وام اقساطی است که خرید خودرو را به صورت ماهانه در طی چند سال تقسیم می‌کند که می‌تواند خودروی نو یا دست دوم را مقرون به صرفه‌تر کند. شرایط وام خودرو معمولاً بین 36 تا 96 ماه است و هر چه مدت کوتاه‌تر باشد، سود کمتری پرداخت خواهید کرد.

وام رهنی

وام مسکن به شما کمک می کند تا هزینه خرید خانه را تأمین کنید و انواع مختلفی از وام مسکن در دسترس است. بانک ها و اتحادیه های اعتباری وام دهندگان وام مسکن رایج هستند.

وام مسکن 

اگر چند دونگ از یک خانه به نام شما باشد، ممکن است بتوانید از وام مسکن استفاده کنید که به عنوان وام مسکن دوم نیز شناخته می شود. سند ملکی که نشان دهنده مالکیت شما از خانه و یا بخشی از یک خانه است، امکان اخذ وام را تضمین می کند. شما معمولا می توانید تا 85 درصد از سرمایه خانه خود را وام بگیرید که به صورت یکجا پرداخت می شود و طی 3 تا 5 سال در ایران و 5 تا 30 سال در دنیا، بازپرداخت می شود.

وام مشاغل کوچک

انواع مختلفی از وام های مشاغل کوچک وجود دارد، از جمله وام های مدیریت مشاغل کوچک (SBA-Small Business Administration)، وام های سرمایه در گردش، وام های مدت دار و وام تجهیزات.

این وام ها به کسب و کارهای کوچک و متوسط معمولاً شرکت هایی با حداکثر 250 کارمند، کمک می کند تا عملیات خود را تأمین مالی کنند. کسب‌وکارهای محلی و مالکان انحصاری نیز می‌توانند از این محل تأمین مالی نمایند.

وام های مشاغل کوچک معمولاً دارای شرایط صلاحیت بیشتری نسبت به وام های شخصی هستند، به خصوص اگر برای وام SBA درخواست می‌کنید. با این حال، پاداش‌ها ارزش آن را دارند زیرا این وام‌ها می‌توانند به کسب‌وکار شما کمک مالی لازم برای رشد بدهند. روش‌های جایگزین تأمین مالی کسب‌وکار، مانند فاکتورینگ، ممکن است پرهزینه‌تر باشند به همین خاطر، وام‌های کسب‌وکار کوچک، بهترین گزینه برای تأمین مالی کسب‌وکار می باشند.

مدیریت ریسک و استراتژی های مدیریت ریسک وام 

ریسک وام بانکی بر نهاد مالی واسط اثر مستقیم دارد (شامل بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری، موسسات پس‌انداز و وام، بانک پس انداز و اتحادیه‌های اعتباری و صندوق‌های غیر رسمی می شود) مهمترین ریسک حاکم بر آن ها ریسک اعتباری (ریسک نوکول) به معنای عدم ایفای تعهدات و بازپرداخت وام توسط دریافت کننده می باشدکه جایگاه ریسک و استراتژی مدیریت آن در ذیل نشان داده شده است.  در فایل برمبنای ماتریس ارزیابی ریسک ، با توجه به جایگاه انواع ریسک های حاکم استراتژی متناسب مدیریت ریسک وام های بانکی بیان شده است. 

اوراق قرضه پس انداز دولتی 

این اوراق یک نوع قرضه دولتی هستند که زیر ارزش اسمی یا به ارزش اسمی عرضه می‌شوند و بهره سالانه پرداخت می‌کنند. ‌این اوراق از طریق بانک‌ها یا نهادهای سپرده‌پذیر قابل خریداری بوده و درآمد بهره ‌این اوراق از  مالیات‌های محلی و ‌ایالتی معاف است. به عبارت دیگر دولت‌ها از طریق این اوراق از اشخاص جامعه وام دریافت کرده و هزینه وام (بهره) را در دوره های مشخص و یا با فروش اوراق به تخفیف پرداخت می کنند و در زمان سررسید اصل وام را بازپرداخت می نمایند.

ابزارهای تأمین مالی قابل معامله بازار پول 

اين اوراق داراي سررسيد بوده و جزء ابزار بدهی کوتاه مدت محسوب می‌شوند. از آنجا که حجم پول در بازار معاملات بالاست، این اوراق، قابلیت معامله (نقدشوندگی) بالایی دارند. سررسید‌این اوراق از 1 روز تا 1 سال متغیر است ولی معمولا کمتر از 90 روز است و به دلیل نقدشوندگی بالايي كه دارند داراي ریسک کمی مي‌باشند. چنانچه بیان شد‌این اوراق دارای نرخ بهره می‌باشند که نرخ بهره بین بانکی پیشنهادی لندن (لایبور) معروف ترین آن‌ها است. لایبور نرخی است که در آن نرخ، بانک‌های بین المللی بزرگ در لندن، وجوه را بین خود‌شان مبادله نموده و نرخ پایه‌ی تعیین انواع وام‌های بلند مدت، حتی در بازارهای مالی آمریکاست. علی رغم‌ این واقعیت که ‌این نرخ، نرخ بین بانک‌های  لندن است، اما معمولا برای وام‌های اعطایی به صورت دلاری نیز به کار می‌رود.‌ این امر کاملاً متداول است که ابزارهای بدهی بلند مدت، نرخ‌هایی داشته که به طور دوره‌ای تغییر می‌کنند و برخی از ویژگی‌های ابزارهای کوتاه مدت را نیز دارند. ‌این نرخ‌های متغیر، معمولا به صورت ” نرخ اوراق خزانه به علاوه یک مقدار ثابت“ و یا  ” نرخ لایبور به علاوه‌ی یک مقدار ثابت“ تعیین می‌شود.

ویژگی های ابزارهای تأمین مالی از طریق بانک ها

جزء ابزار بدهی کوتاه مدت محسوب می شوند .

از آنجا که حجم پول در بازر معاملات بالاست ، این اوراق ، قابلیت معامله (نقدشوندگی) بالایی دارند.

سررسید این اوراق از 1 روز تا 1 سال متغیر است ولی معمولا کمتر از 90 روز است .

به دلیل نقدشوندگی بالا ، ریسک کمی دارند.

دارای سررسید می باشند .

اوراق خزانه 

‌این اوراق توسط خزانه داری کشور‌ها منتشر می‌شود، بنابراین دارای تضمین کامل (بدون ریسک عدم پرداخت) هستند و نقدشوندگی بالایی دارند. سررسید آنها بین 90 روز تا یک سال متغیر است. به‌این اوراق بهره تعلق نمی‌گیرد، در عوض با تخفیف (تنزیل) به فروش می‌رسند، یعنی قیمت فروش‌این اوراق کمتر از ارزش اسمی آن‌ها است که همین تخفیف به عنوان بازده برای‌این اوراق در نظر گرفته می‌شود.

گواهی سپرده قابل معامله بانکی 

‌این اوراق توسط بانک‌ها با نرخ بهره و سررسید مشخص منتشر مي‌گردند. سررسید‌این اوراق از 14 روز تا یک سال است كه دارنده آنها می‌تو‌اند پیش از سررسید ‌این اوراق را در بازار بفروش رساند. هدف از انتشار‌ این اوراق، تأمین مالی بانک می باشد. 

اوراق تجاری

ورقه بهاداري است كه کوتاه مدت و بدون وثیقه بوده و توسط شرکت‌های بزرگ و با توان مالی بالا منتشر می‌شود و به دلیل این که ناشر آن از اعتبار بالایی برخوردار است ، فاقد وثیقه می‌باشد. سررسید آن معمولا کمتر از 9 ماه است و با تخفیف (تنزیل) به فروش می‌رسد. از آنجا که‌این اوراق قابلیت معامله کمی دارند، اغلب تا سررسید نگهداری می‌شوند و با توجه به ريسك بیشتر و نقدشوندگي کمتر  نسبت به اوراق خزانه ، از بازده بیشتري برخوردارند.

دلار اروپایی

گواهی سپرده‌ای است که توسط بانک‌های  خارجی یا شعب خارجی بانک‌های امریکایی صادر می‌شود . در واقع نوعی گواهی سپرده است که نرخ های بهره کشورهای مختلف را به هم مرتبط می‌کند. سر رسید‌این اوراق معمولا كمتر از شش ماه است و بازده آن نسبت به دیگر دارایی‌های  مالی بیشتر است. به عبارت دیگر اگر بانكي در امريكا نياز شديدي به منابع كوتاه مدت وجوه داشته باشد، ميتواند مبلغ مورد نياز خود را به شكل دلار از بانك هاي خارج از ايالات متحده كه سپرده هايي به شكل دلار دريافت مي كنند، وام بگيرد. اين بانک ها كه به عنوان بانك اروپايي شناخته مي شوند، بانك هاي خارجي يا شعبه هاي خارجي از بانك‌هاي امريكايي هستند كه در بازار دلار اروپايي از راه پذيرش سپرده هاي كوتاه مدت در مقادير فراوان و فراهم ساختن وام هاي كوتاه مدت به دلار فعاليت مي كنند. این ابزار می تواند جهت مدیریت ریسک ارز برای کشورها قرار گیرد. علت نام گذاری به "اروپایی" این است که اولین بار در اروپا منتشر شده است.

قرارداد یا توافق بازخرید بانکی

در توافق نامه بازخرید، وام گیرنده، اوراق را به وام‌دهنده می‌فروشد با ‌این شرط که با قیمت مشخص شده و در تاریخ معین، آن‌ها را از وی بازخرید نماید. مدت‌این قراردادها کمتر از 14 روز می‌باشد. نرخ بهره موثر در ‌این قرارداد برابر با تفاوت قیمت خرید و فروش اوراق است.‌این اوراق نقش وثیقه داشته و یک نوع روش تأمین مالی محسوب مي‌شوند . توافق نامه بازخرید که از دیدگاه فروشنده به Repo  معروف است .

توافق هاي بازخريد از طرف فروشنده اوراق بهادار "Repo" شمرده مي شود. در حالي كه از نقطه نظر خريدار اوراق بعنوان “Everse Repo” که بيانگر ابزار واحدي هستند.

پذیره بانکی 

اسناد تأیید شده توسط بانک‌ها، سفته یا برات مدت دار بانکی است که با تضمین بانک، مبلغ مشخص آنها، در تاریخی معین پرداخت می‌شود .‌این پذیره‌ها قابل خرید و فروش بوده و دارنده ی آنها می‌تو‌اند با قیمتی کمتر از ارزش اسمی، آنها را در بازار بفروشد. این حواله‌ها بیشتر در تجارت بین الملل کاربرد دارد و سررسید‌شان معمولا کمتر از شش ماه می‌باشد.


برچسب ها: ابزارهای تأمین مالی بازار پول انواع وام های بانکی چگونه وام بگیریم پول از کجا بیاوریم؟ از چه طریقی تأمین مالی کنیم تأمین مالی ارزان قیمت روش مناسب تأمین مالی شرکت ها روش های تأمین مالی شرکت ها روش های تأمین مالی بانک ها کدامند ابزار بین بانکی چیست Repo یعنی چی؟ رپو بانکی چیست لایبور چیست دلار اروپایی چیست اوراق قرضه سپرده دولتی مرکزی چیست اسناد خزانه چیست اوراق تجاری چیست روش های تأمین مالی شرکت ها روشهای تامین مالی دولت ها روش های تأمین مالی نوین انواع روش های تأمین مالی روش های تأمین مالی از طریق بانک ها روش محاسبه نرخ سود بانکی تأمین مالی بانکی روش های تأمین مالی از طریق بازار پول
دیدگاه
دیدگاه شما :