• ورود کاربران
  • ثبت نام

مدیریت زمان از کلام امام علی (ع)

مدیریت زمان از کلام امام علی (ع)

نظر دیگران :              2 رای
تهیه کننده دکتر احمد ورزشکار قیمت
موضوع مدیریت زمان از کلام امام علی (ع)
فیلم مدت زمان 00:00:59 0
حجم فایل فیلم 7.8 MB
تخفیف 0
هدیه

نامه 53 نهج البلاغه (نامه امام علی علیه السلام به مالک اشتر)

مشاهده اسلاید ها در صفحات کوچک صرفا جهت اطلاع از کیفیت فایل و اطلاع از محتوا می باشد
مدیریت زمان از کلام امام علی (ع)
فایل فیلم قیمت : 0 تومان

معرفی مدیریت زمان از کلام امام علی (ع)

نامه 53 نهج البلاغه (نامه امام علی علیه السلام به مالک اشتر)

وَإِيَّاکَ وَالْعَجَلَةَ بِالاُْمُورِ قَبْلَ أَوَانِهَا، أَوِ التَّسَقُّطَ فِيهَا عِنْدَ إِمْکَانِهَا، أَوِ اللَّجَاجَةَ فِيهَا إِذَا تَنَکَّرَتْ، أَوِ الْوَهْنَ عَنْهَا إِذَا اسْتَوْضَحَتْ، فَضَعْ کُلَّ أَمْر مَوْضِعَهُ، وَأَوْقِعْ کُلَّ أَمْر مَوْقِعَهُ

مبادا هرگز در كارى كه وقت آن فرا نرسيده شتاب كنى، يا كارى كه وقت آن رسيده سستى ورزى، و يا در چيزى كه (حقيقت آن) روشن نيست ستيزه جويى نمايى و يا در كارهاى واضح و آشكار كوتاهى كنى تلاش كن تا هر كارى را در جاى خود، و در زمان مخصوص به خود، انجام دهى. 

مدیریت زمان

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه برخی از افراد برای انجام هر کاری که می خواهند زمان کافی دارند، در حالی که دیگران همیشه از کاری به کار دیگر عجله می کنند و به نظر می رسد هرگز کاری را به پایان نمی برند؟

مدیریت زمان توانایی استفاده موثر و کارآمد از زمان است همچنین می توانید آن را هنر داشتن زمان برای انجام هر کاری که نیاز دارید، بدون احساس استرس در مورد آن، در نظر بگیرید. ساده به نظر می رسد، اما در عمل بسیار سخت تراست

درواقع شما نمی توانید زمان را مدیریت کنید اما این توانایی را دارید که رویدادهای زندگی خود را در ارتباط با زمان مدیریت می کنید. اغلب اوقات ممکن است آرزوی زمان بیشتری داشته باشید، اما فقط 24 ساعت، 1440 دقیقه یا 86400 ثانیه در روز در اختیار دارید. نحوه استفاده شما از این زمان بستگی به مهارت هایی دارد که از طریق خود تحلیلی، برنامه ریزی، ارزیابی و خودکنترلی آموخته اید. زمان هم ارزشمند و هم محدود است. باید از آن محافظت کرد، عاقلانه استفاده کرد و بودجه داشت.

یافتن یک استراتژی مدیریت زمان که برای شما بهترین کارایی را داشته باشد به شخصیت، توانایی خودانگیختگی و سطح نظم و انضباط شما بستگی دارد. با ترکیب برخی یا تمام ده استراتژی زیر، می توانید زمان خود را به طور موثرتری مدیریت کنید.

.1 بدانید وقت خود را چگونه می گذرانید

 ثبت زمان یک راه مفید برای تعیین نحوه استفاده از زمان است. کاری را که انجام می دهید در فواصل 15 دقیقه ای به مدت یک یا دو هفته ضبط کنید. ارزیابی نتایج:

آیا تمام کارهایی که باید انجام می دادید انجام شد؟ کدام کارها به زمان بیشتری نیاز دارند؟ چه زمانی از روز بیشترین بازدهی را دارید؟ بیشتر وقت خود را به کجا اختصاص می دهید (یعنی شغل، خانواده، شخصی، تفریح)؟

شناسایی وقت گیرترین وظایف خود و تعیین اینکه آیا وقت خود را در مهم ترین فعالیت ها صرف می کنید، می تواند به شما در تعیین مسیر عمل کمک کند.

داشتن درک خوب از زمان مورد نیاز برای کارهای معمول می تواند به شما کمک کند تا در برنامه ریزی و تخمین میزان زمان در دسترس برای سایر فعالیت ها واقع بین باشید.

2. اولویت ها را تعیین کنید

مدیریت موثر زمان، نیاز به تمایز بین آنچه مهم و فوری است دارد (مکنزی، 1990).

کارشناسان توافق دارند که مهم ترین وظایف معمولاً فوری ترین وظایف نیستند. با این حال، ما تمایل داریم که اجازه دهیم کارهای فوری بر زندگی ما مسلط شوند.

کاوی، مریل و مریل (1994) در ماتریس مدیریت زمان خود فعالیت ها را به چهار ربع دسته بندی می کنند: فوری، نه چندان فوری، مهم و غیر مهم.

در حالی که فعالیت هایی که هم فوری و هم مهم هستند باید انجام شوند، کاوی پیشنهاد می کند زمان کمتری را برای فعالیت هایی که مهم نیستند (صرف نظر از فوریت آنها) صرف کنید تا برای فعالیت هایی که فوری نیستند اما مهم هستند، وقت بگیرید. تمرکز روی این فعالیت های مهم به شما امکان می دهد کنترل بیشتری بر زمان خود به دست آورید و ممکن است تعداد کارهای مهمی را که فوری می شوند کاهش دهید.

ایجاد لیست "کارها" راهی آسان برای اولویت بندیست. اینکه آیا به یک لیست روزانه، هفتگی یا ماهانه نیاز دارید بستگی به سبک زندگی شما دارد. مراقب باشید که فهرست سازی از کنترل خارج نشود.

3.  از ابزار برنامه ریزی استفاده کنید

کارشناسان مدیریت زمان استفاده از ابزار برنامه ریزی شخصی را برای بهبود بهره وری خود توصیه می کنند. ابزارهای برنامه ریزی شخصی شامل برنامه ریزها، تقویم ها، برنامه های تلفن، نمودارهای دیواری، کارت های فهرست، خاطرات جیبی و دفترچه یادداشت می باشد. نوشتن وظایف، برنامه‌ها و مواردی که باید به خاطر بسپارید، می‌تواند ذهن شما را آزاد کند تا روی اولویت‌هایتان تمرکز کند

نکته کلیدی این است که یک ابزار برنامه ریزی پیدا کنید که برای شما مناسب باشد و از آن ابزار به طور مداوم استفاده کنید.

هنگام استفاده از ابزار برنامه ریزی:

  1. همیشه اطلاعات خود را روی خود ابزار ثبت کنید. نوشتن یادداشت‌ها به جای دیگری که باید بعداً منتقل شوند، کارایی ندارد و زمان بیشتری را تلف می‌کند.
  2. ابزار برنامه ریزی خود را هر روز مرور کنید.
  3. فهرستی از اولویت های خود را در ابزار برنامه ریزی خود نگه دارید و اغلب به آن مراجعه کنید.
  4. ابزارهای برنامه ریزی را هماهنگ نگه دارید. اگر بیش از یک مورد نگهداری می‌کنید، مطمئن شوید که تلفن، رایانه و ابزارهای برنامه‌ریزی کاغذ مطابقت دارند.
  5. یک سیستم پشتیبان نگه دارید. برنامه های موجود در گوشی شما می توانند ابزارهای برنامه ریزی عالی باشند.

 4. سازماندهی کنید

تحقیقات نشان داده است که بهم ریختگی تأثیر منفی قوی بر رفاه درک شده دارد (Roster, 2016).

برای بهبود مدیریت زمان، سازماندهی کنید. سه جعبه (یا گوشه‌های یک اتاق) با برچسب‌های «نگهداری»، «بخشش» و «پرتاب» تنظیم کنید. موارد را در این جعبه ها مرتب کنید. موارد موجود در جعبه «پرتاب» خود را دور بیندازید. جعبه «بخشش» شما ممکن است شامل مواردی باشد که می‌خواهید بفروشید، اهدا کنید یا دور بیندازید. گام بعدی بهبود زمانیست که برای پردازش اطلاعات صرف می کنید.

5. برنامه ریزی مناسب

برنامه ریزی چیزی فراتر از ثبت کارهایی است که باید انجام شود. برنامه ریزی موثر مستلزم این است که خودتان را بشناسید. گزارش زمان شما باید به شما کمک کند تا زمان هایی را که بیشترین بهره وری و هوشیاری را دارید شناسایی کنید. چالش برانگیزترین وظایف خود را برای زمانی برنامه ریزی کنید که بیشترین انرژی را دارید. ابتدا زمان را برای فعالیت های دارای اولویت بالا مسدود کنید و از آن زمان در برابر وقفه ها محافظت کنید. کارهای کوچکی مانند تهیه پیش نویس ایمیل، ایجاد لیست خرید مواد غذایی، مطالعه، گوش دادن به پادکست ها برای رفت و آمدهای طولانی یا زمانی که منتظر تماس یا قرار ملاقات هستید را برنامه ریزی کنید. از فعالیت های غیرضروری مانند بازی کردن یا گردش در رسانه فضای مجازی خودداری کنید. زمان برنامه ریزی شده را به حدود سه چهارم روز خود محدود کنید تا امکان انجام فعالیت های خلاقانه مانند رویاپردازی و تفکر فراهم شود.

6. از دیگران کمک بگیرید

تفویض اختیار به معنای واگذاری مسئولیت یک کار به شخص دیگری، آزاد کردن زمان برای کارهایی است که به تخصص شما نیاز دارد. وظایفی را که دیگران می توانند انجام دهند شناسایی کنید و فرد یا افراد مناسب را برای انجام آنها انتخاب کنید. فردی را انتخاب کنید که مهارت، تجربه، علاقه و اختیار لازم برای انجام کار را داشته باشد. خاص باشید. وظیفه و انتظارات خود را تعریف کنید و در عین حال به فرد اجازه دهید تا آن کار را شخصی کند. بررسی کنید که فرد به طور دوره ای چقدر پیشرفت می کند و هر گونه کمکی ارائه دهید، مراقب باشید مسئولیت را به عهده نگیرید.

در نهایت، به فرد برای کاری که به خوبی انجام داده است پاداش دهید یا در صورت نیاز پیشنهاداتی را برای بهبود ارائه دهید. (داد و ساندهایم، 2005). راه دیگر برای دریافت کمک، «خرید» زمان با به دست آوردن کالاها یا خدماتی است که در زمان صرفه جویی می کند. به عنوان مثال، پرداخت پول به کسی برای چمن زنی یا تمیز کردن خانه شما، صرفه جویی در زمان از استخدام شخصی برای پروژه های تخصصی اغلب ارزش هزینه را دارد.

7. تعلل را متوقف کنید

افراد به دلایل مختلف وظایف خود را به تعویق می اندازند. برای کمک به توقف اهمال کاری، ابتدا قورباغه بزرگ را بخورید! نقل قولی که معمولاً به مارک تواین نسبت داده می شود، می گوید: اگر وظیفه شما این است که امروز قورباغه بخورید، بهتر است این کار را اول صبح انجام دهید. و اگر وظیفه شما خوردن دو قورباغه است، بهتر است ابتدا قورباغه بزرگ را بخورید. کارهای ناخوشایندی که انجام دادنشان را به تعویق می اندازیم «قورباغه های بزرگ» هستند. این وظایف را به عنوان اولین اقدام روزانه خود انجام دهید تا آنها را از سر راه بردارید. گزینه دیگر این است که وظایف خود را با تقسیم کردن آنها به بخش های کوچکتر، تکمیل کارهای مقدماتی و در نهایت تکمیل کار بزرگتر انجام دهید. فرقی نمی‌کند روش «اول قورباغه بزرگ» یا «گلوله برفی» را انتخاب کنید، سعی کنید یک سیستم پاداش برای کارهای تکمیل‌شده ایجاد کنید تا با انگیزه بمانید.

8. اتلاف وقت را مدیریت کنید

با اجرای چند نکته ساده زمان صرف شده در این فعالیت ها را کاهش یا حذف کنید. دستگاه های دستی از ویژگی‌های تبدیل صدا به نوشتار مانند پیام‌های صوتی رونویسی شده یا یادداشت‌برداری یا پیش‌نویس ایمیل‌ها و پیام‌های متنی در هنگام حرکت استفاده کنید. از صحبت های کوچک خودداری کنید. متمرکز بمانید. هر اقدام لازم را بلافاصله پس از تماس انجام دهید. محدودیت‌های زمان نمایش را اعمال کنید و به طور منظم سلامت خود را کنترل کنید .برای استراحت از دستگاه های خود برنامه ریزی کنید.

9. از انجام چند کار خودداری کنید

مطالعات روانشناسی نشان داده است که انجام چند کار باعث صرفه جوئی در زمان نمی شود. در واقع، بیشتر برعکس است. هنگام جابجایی از یک کار به کار دیگر، زمان را از دست می دهید و در نتیجه از دست می رود. انجام چند کار معمولی ممکن است به مشکل در مورد خود آنها و تصمیم گیری تبدیل شود. تمام تلاش خود را برای بررسی روی یک کار در هر زمان انجام دهید و منطقه خود را از عوامل حواس پرتی نگه دارید، از جمله خاموش کردن اعلان ها در دستگاه های خود، و زمان اختصاص داده شده را برای کارهای خاص اختصاص دهید.

10. سالم بمانید

مراقبت و توجهی که به خود می کنید یک سرمایه گذاری مهم در زمان است. برنامه ریزی زمانی برای استراحت به شما کمک می کند تا از نظر جسمی و ذهنی جوان شوید و به شما امکان می دهد وظایف را سریعتر و آسان تر انجام دهید. یک مطالعه انجام شده توسط گوگل نشان داد که از هر پنج شرکت‌کننده در مطالعه چهار نفر که گام‌هایی برای بهبود سلامت خود برداشته‌اند معتقدند که رفاه کلی آنها نیز تأثیر مثبتی داشته است (گوگل، 2019). برای بهبود سلامت دیجیتال خود، محدودیت‌های زمانی تعیین کنید یا از نرم‌افزار داخلی روی دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلفن‌ها و تبلت‌ها برای کمک به حفظ سلامت دیجیتال خود استفاده کنید. هر شب زمانی را برای خاموش کردن تمام دستگاه های دیجیتال تعیین کنید تا به ذهن خود فرصت استراحت بدهید. این همچنین می تواند به بهبود برنامه خواب شما کمک کند. متأسفانه، مدیریت نامناسب زمان و استفاده بیش از حد از صفحه نمایش می تواند منجر به خستگی، بدخلقی و بیماری های مکرر شود. برای کاهش استرس، برای موفقیت های مدیریت زمان به خود پاداش دهید. قبل از اینکه به فعالیت بعدی بروید، زمانی را برای تشخیص اینکه یک کار یا چالش اصلی را انجام داده اید، اختصاص دهید.

نتیجه

از هر استراتژی مدیریت زمان که استفاده می کنید، زمانی را برای ارزیابی نحوه عملکرد آنها در نظر بگیرید. آیا تعادل سالمی بین کار و زندگی خانگی دارید؟ آیا در حال انجام وظایفی هستید که مهمترین آنها در زندگی شما هستند؟ آیا به اندازه کافی برای رفاه شخصی خود زمان می گذارید؟ اگر پاسخ به هر یک از این سؤالات «نه» است، استراتژی‌های مدیریت زمان خود را مجدداً ارزیابی کنید و به سراغ استراتژی‌هایی بروید که برای شما بهتر کار می‌کنند. مدیریت موفق زمان منجر به شادی شخصی بیشتر، موفقیت‌های بیشتر در خانه و محل کار و آینده رضایت‌بخش‌تر می‌شود.


برچسب ها: کلام امیرالمومنین تکنیک های زمان بندی مناسب تکنیک های مدیریت زمان خطبه امیرالمومنین زمان و برنامه ریزی نهج البلاغه کلام امیرالمومنین بهبود زمان بندی روش های مدیریت زمان بهترین روش مدیریت زمان مدیریت زمان چگونه است زمان بندی مناسب زمان بندی برنامه ریزی استراتژیک برنامه ریزی مدیریت زمان
دیدگاه
دیدگاه شما :