تهیه کننده | دکتر احمد ورزشکار | قیمت | |
موضوع | انگیزش و نظریه های انگیزشی | ||
پی دی اف | صفحات | 50 | 19000 |
حجم فایل پی دی اف | 4.4 MB | ||
تخفیف | 0 | ||
هدیه | |||
پاورپوینت | صفحات | 50 | 74000 |
حجم فایل پاورپوینت | 3.4 MB | ||
تخفیف | 0 | ||
هدیه | |||
تعریف انگیزش
چهار نکته اساسی در تعریف انگیزش
فرآیند انگیزش
رابطه بین انگیزه ، رفتار ، هدف
شکل ساده فرآیند انگیزه
انواع نیاز ها
انواع فعالیت ها
جایگاه انگیزه ها و هدف ها (نظریه کوه یخی –بل و فرینچ)
تأثیر بالقوه انگیزش بر عملکرد (تحقیقات ویلیام جیمز)
قدرت انگیزه
انگیزه های درونی و بیرونی
نظریه ارزیابی شناخت
ارضای نیاز
ناکامی و رفتارهای غیر عقلایی ناشی از آن
سلسله مراتب نیازهای مازلو (پدر روانشناسی انسان گرایانه)
ویژگی های افراد خودشکوفا
استثنا در نظریه مازلو
نظریه x , y
نظریه دو عاملی هرزبرگ
انگیزاننده ها و نگهدارنده ها از دیدگاه هرزبرگ
نظریه نیازهای سه گانه ERG آلدرفر
پیامدهای ارضا یا ناکامی ERG
نظریه نیازهای اکتسابی مک کللند
ویژگی های موفقیت طلبان
نظریه انتظار روم
مدل نظریه انگیزش روم
مدل انگیزش چند متغیره پورتر –لاولر
ده فرمان برای مدیران بر اساس مضامین نظریه انتظار
نظریه برابری آدامز
نمود های رفتاری تئوری برابری
تئوری عدالت سازمانی
نظریه هدف گذاری لاک و لاتام
مدل هدف گذاری لاک و لاتام
متغیرهای مداخله گر در رابطه بین هدف و عملکرد
با دانلود فایل پاورپوینت قابل ویرایش و یا دانلود فایل ورد قابل ویرایش و یا دانلود فایل پی دی اف از سرفصل ها و مطالب ذیل آگاهی و دانش بدست می آورید که در ذیل برخی مطالب فایل با جزئیات و برخی صرفا سرفصلهای آن بیان شده است.
تعریف انگیزش
از واژه لاتین Movere به معنی حرکت مشتق شده ، است .
فرآیند احساس کمبود روان شناختی ، فیزیولوژیکی یا نیاز و سائقه ای که انسان را در راستای هدفی به فعالیت وا می دارد . فرآیندی که مستمر ، پایدار ، پایان ناپذیر ، دارای فراز و نشیب ، و پیچیده است .
فرآیندهایی که رفتار شخص را نیرو می بخشد و آن را جهت دستیابی به اهدافی هدایت می نماید.
تمایل به انجام کار به شرط داشتن توانایی انجام آن کار در جهت تأمین نوعی نیاز .
چهار نکته اساسی در تعریف انگیزش (با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
فعالیت معطوف به هدف: مجموعه اقدامات برای رسیدن به هدف. (تهیه خوراک)
فعالیت هدف: مجموعه درگیری ها و مشغولیت ها با خود هدف. (خوردن خوراک)
انتظار: ادراک فرد از احتمال ارضای یک نیاز خاص خود براساس تجارب گذشته.
امکان: ادراک فرد از میزان قابل وصول بودن هدفهایی که نیاز معینی را ارضا میکنند.
2. دلیل تراشی(Rationalization): بهانه سازی ، توجیه تقصیر . نتیجه : عدم ترفیع
3. برگشت یا بازگشت(Regression): متناسب با ، سن خود عمل نکردن . (لگدزدن به اتومبیل خراب شده)
4. تثبیت (Fixation): تکرار الگوی رفتار خاصی بدون نتیجه .
عوارض: ناتوانی برای پذیرفتن تغییر. -امتناع کورکورانه و سرسختانه در مقابل حقایق
5. تسلیم(Resignation): بی قیدی و بی تفاوتی
نیازهای فیزیولوژیکی: شامل خوراک ، پوشاک ، مسکن و نیازهای جنسی اند که تا آنها برآورده نشوند نیازهای دیگر بروز نخواهند کرد .
نیازهای ایمنی: فرد به این موضوع می اندیشد که ایا می تواند جان ، مال و کار خود را در آینده حفظ کند و از این طریق نیازهای فیزیولوژیکی را نیز برآورده سازد.
نیازهای اجتماعی و عشق وتعلق: انسان موجودی اجتماعی است و نیاز دارد که در گروه های متنوع عضویت و به آنها تعلق داشته باشد و از طرف آن ها پذیرفته شود و با آنها رابطه بر قرار کند .
نیازهای احترام: افراد دوست دارند که دیگران برای آن ها احترام و قدر و منزلت قائل باشند که این امر خود موجب احترام به خود در فرد می شود.
نیازهای خودشکوفایی: نیل به تکامل و شکوفا کردن تمام استعدادهای بالقوه و درونی فرد است . یعنی انسان بتواند آن چیزی بشود که باید باشد .
مدل انگیزش چند متغیره پورتر -لاولر (با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
ده فرمان برای مدیران بر اساس مضامین نظریه انتظار
•پیامدهای ارزشمند را برای کارکنان تعیین کنید.
•عملکرد خوب را تعریف و به رفتارهای مناسب پاداش دهید و نظام پاداش را شفاف کنید .
•مطمئن شوید که کارکنان می توانند به اهداف عملکردی برسند .
•پیامدهای مطلوب را به سطوح عملکردی پیوند دهید.
•اطمینان حاصل کنید پیامدها برای تحریک تلاش کفایت می کنند .
•نظام پاداش را به طور مرتب ارزیابی کنید تا عادلانه باشد .
•کارهای چالشی طراحی کنید .
•بخشی از پاداش ها را به کار گروهی اختصاص دهید تا همکاری و کار تیمی تشویق شود .
•به صورت دوره ای سطح انگیزش کارکنان را با مصاحبه و پرسشنامه های بی نام اندازه گیری کنید .
•به خاطر وجود تفاوتهای فردی ، نظام انگیزشی را انعطاف پذیر طراحی کنید .
تئوری عدالت سازمانی (با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
تلاش های بعدی برای گسترش نظریه برابری به شکل گیری مفهوم عدالت سازمانی منجر شده است .
در صدد تبیین هدف به عنوان یک عامل انگیزشی است .
مشخص کردن هدف به عنوان یک انگیزه درونی عمل می کند.
هدف میزان و نوع تلاش فرد را تعیین می کند .
هدف های خاص و مشکل موجب افزایش عملکرد می شود .
مشارکت افراد در تعیین اهداف گاهی نتایج خوب و گاهی نتایج نا مطلوب دارد .
متغیرهای مداخله گر در رابطه بین هدف و عملکرد
بازخور: امور را به سوی بهبود هدایت میکند و در عملکرد مؤثر است . بازخور فرد به خودش محرک مؤثر تری محسوب می شود .
تعهد به هدف : هرچقدر تعهد فرد به تحقق اهداف بیشتر باشد ، عملکرد در سطح بالاتری خواهد بود .
خود باوری : منظور اعتماد افراد به توانایی خود در انجام کارهاست . هرچقدر میزان خودباوری فرد بیشتر باشد نسبت به تحقق اهداف عزم راسخ تری خواهد داشت .
کانون کنترل : افرادی که کانون کنترل درونی دارند اطمینان بیشتری به تحقق اهداف دارند و بنابراین تلاش بیشتری می کنند .
توجه :
فایل پی دی اف ( .pdf) این محصول مشابه فایل پاورپوینت ( .pptx ) آن به صورت غیر قابل ویرایش می باشد و فایل ورد ( .docx ) از نظر محتوایی مشابه فایل پاورپوینت و از نظر شکلی فایل ورد قابل ویرایش به صورت ورد مقاله ی قابل ویرایش است.