تهیه کننده | دکتر احمد ورزشکار | قیمت | |
موضوع | ساختار های جدید سازمان و مدیریت | ||
پی دی اف | صفحات | 38 | 19000 |
حجم فایل پی دی اف | 4.4 MB | ||
تخفیف | 0 | ||
هدیه | |||
پاورپوینت | صفحات | 38 | 54000 |
حجم فایل پاورپوینت | 2.7 MB | ||
تخفیف | 0 | ||
هدیه | |||
ورد | صفحات | 18 | 63000 |
حجم فایل ورد | 0.7 MB | ||
تخفیف | 0 | ||
هدیه | |||
با دانلود فایل پاورپوینت قابل ویرایش و یا دانلود فایل ورد قابل ویرایش و یا دانلود فایل پی دی اف از سرفصل ها و مطالب ذیل آگاهی و دانش بدست می آورید که در ذیل برخی مطالب فایل با جزئیات و برخی صرفا سرفصلهای آن بیان شده است.
مقدمه
از اواخر دهه 1980 تا اواسط دهه 1990 در پی تحولات گسترده اقتصادی و سیاسی در سرتاسر جهان، تلاشها و اقدامات زیادی برای شناخت ریشه ها و عوامل موثر بر نظام های جدید در کسب و کار جهانی به مرحله عمل در آمدهاست. ایالات متحده امریکا برای نخستین بار، وقتی که رکود چشمگیری را در سهم کسب وکار جهانی به ویژه در عرصه تولید (که با رقابتهای جدیدی از سوی آسیا و اروپا روبهرو شده بود) به چشم دید، سکان رهبری این نهضت را در دست گرفت.
در سال 1991 گروهی از متخصصان صنعتی مشاهده كردند كه نرخ افزایش تغییرات در محیط تجاری از تواناییهای سازمانهای تولیدی سنتی در جهت تطبیق و سازگاری با آن سریعتر و شتابان تر است. این سازمانها در استفاده از مزایای فرصتهایی كه برای آنها ارائه میشد ناتوان بودند و این ناتوانی در تطبیق با شرایط تغییر ممكن بود در بلندمدت باعث ورشكستگی و ناکامیشان شود.دانشگاه لیهای با حمایت مالی نیروی دریایی ایالات متحده آمریكا به همراه مؤسسه یاكوكا، مطالعاتی بر روی 13 سازمان تولید كننده بزرگی مانند جنرال موتور، جنرال الكتریك، آی. بی. ام، تگزاس اینستریومنت و ... انجام دادند.
هدف از این مطالعه، اگر سازمانهای آمریكایی نتوانند به سمت تولید چابك حركت كنند، استاندارد زندگی در این كشور با خطر جدی مواجه خواهد شد بنابراین برای نخستین بار، پارادایمی جدید در گزارشی كه عنوانش استراتژی بنگاههای تولیدی در قرن بیست و یكم: دیدگاه متخصصان صنعتی بود منتشر و به همگان معرفی شد بلافاصله، عبارت تولید چابك به طور مشترك با انتشار این گزارش مورد استفاده عموم قرار رفت.
نمودار تغييرات تئوري هاي توليد
(با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
ویژگی های انواع توليد
ویژگی های توليد دستي
(با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
ويژگي هاي توليد انبوه
(با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
ويژگي هاي عصر كيفيت
(با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
ويژگي هاي توليد ناب
- حذف هر نوع فعاليت فاقد ارزش افزوده
- حذف ضايعات
- تشكيل تيمهاي چند منظوره
- كاهش لايه هاي سازماني
- بهبود مستمر
نیاز به چابکی در مدیریت سازمان
به نظر میرسد تغییر، یکی از ویژگیهای اصلی سازمانها در عصر رقابتی جدید باشد. کمتر سازمانی را می توان یافت که در یک دورهی مثلاً سه تا شش ماهه یا حتی یکساله، تغییری را در محیط خود شاهد نباشد.
با توجه به بافتی که در حال حاضر بر دنیای کسب و کار سازمانها حکمفرماست، سازمانها ناگزیر از انجام تغییراتی در نگرش، دانش، رویکردها، رویهها و نتایج مورد انتظار خود هستند. البته علت تغییر و تحولات دنیای کسب و کار را میتوان اینگونه نیز برشمرد:
1. قابلیت دسترسی فزاینده به فناوری،
2. رقابت شدید بر سر توسعه فناوری،
3. جهانیشدن بازارها و رقابت تجاری،
4. رشد سریع دسترسی به فناوری،
5. تغییر در میزان حقوق و دستمزد و مهارتهای شغلی،
6. مسئولیت زیست محیطی و محدودیتهای منابع،
7. افزایش انتظارهای مشتری.
تعريف سازمان چابك
(با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
مزایا حاصل از بهبود و افزایش سطح چابکی سازمانی
(با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
قابلیتهای کلیدی چابکی در سازمان
(با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
مضامین کلیدی در مفهوم چابكی
(با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
مدیریت شایستگیهای کلیدی در سازمان های چابک
نخستین مفهوم نهفته در پارادایم چابکی، شایستگیهای کلیدی است. مثلا، شایستگیهای کلیدی نیروی انسانی عبارتست از: مهارتها، معلومات، رفتارها و تجربهها.
با سرمایهگذاری در تعلیم و تربیت نیروی انسانی میتوان شایستگیهای کلیدی کارکنان و در نتیجه قابلیتهای سازمان را افزایش و توسعه داد زیرا نیروی انسانی از منابع مهم سازمان محسوب میشود و اهمیت آن در تئوریهای پیشرفته مدیریت روز به روز بیشتر و حیاتیتر میشود. شایسته محوری به دلیل اهمیت استراتژیك و منافع بلندمدت آن، باید منجر به ایجاد این شرایط سهگانه شود:
(با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
قابلیت تجدید ساختار
سازمانهای چابك به آسانی میتوانند تغییر قابلتوجهی را در تمركز، متنوعسازی و نوسازی کسب و کار خود برای تسریع در رسیدن به یك هدف مخصوص ایجاد كنند؛ به گونهای كه این امر بتواند فرصتهای گرانبهایی را برای سازمان به وجود آورد. این سازمانها قادر به پیشدستی در رقابت هستند و كلید این امر، ایجاد یك برنامه استراتژیك است كه نقشه وسیعی از تواناییها، قابلیتها و مهارتهای اصلی سازمان را نمایان می سازد.
(با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) ادامه مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
سازمان دانشمحور
(با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
تعریف سازمان مجازی
(با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
چرا به آن سازمان "مجازی" گفته می شود؟
از جهت لغوي, واژه « مجازي Virtual» از مباحث کامپيوتر به عاريت گرفته شده است . در کامپيوتر به حافظه اي که بيشتر از ظرفيت حافظه واقعي است , حافظه مجازي مي گويند و در سازمان نيز به همين سياق و با توجه به اينکه از منابع بيروني که واقعاً متعلق به سازمان نيست , سازماني به وجود آمده است آن را سازمان مجازي ناميده اند؛ سازماني که موجوديت آن متعلقات سازمانهاي ديگر است و به خودي خود موجوديتي ندارد.
عصر مجازي يا موج چهارم چيست ؟
(با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
تفاوت سازمان مجازي و اداره مجازي چیست؟
(با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
انواع ادارات مجازي کدامند؟
(با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
مفهوم سازمان مجازي چیست؟
سازمانهاي مجازي شبكه اي موقتي از موسسات مستقل هستند كه در جهت افزايش كارايي و رسيدن به هدفي واحد با يكديگر به همكاري مي پردازند. يكي از مهمترين و بارزترين مشخصه هاي اين نوع سازمانها وجود انعطاف پذيري بسيار زياد آنها است.
در اين نوع از شركتها تمامي شركا از امتياز برابر برخوردارند و نسبت به يكديگر به وسيله به اشتراك گذاري اطلاعات، مشتريان و منابع وابسته اند. از ويژگيهايي همچون داشتن منابع مشترك، نبود مرز، مشاركت برابر، داشتن شركاي غيرثابت، پراكندگي جغرافيايي و ارتباطات الكترونيك مي توان به عنوان مشخصه هاي بارز سازمانهاي مجازي نام برد.
سازمانهاي مجازي از ديدگاه مشتريان بايد يك سازمان واقعي تلقي شوند.شركتهاي اينترنتي را نيز مي توان گونه اي ديگر از سازمانهاي مجازي دانست، زيرا اين شركتها به طور كلي وجود فيزيكي ندارند و ارتباط شركت با مشتريان از طريق اينترنت صورت مي گيرد.
سازمان مجازي چه ویژگیهایی دارد؟
انواع سازمان مجازی کدامند؟
(با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
مراحل شکل گیری سازمان مجازی چیست؟
(با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
مزایای سازمان های مجازی
(با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
معایب سازمان مجازی
(با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
سازمانها و ادارات مجازي با سيستم هاي اطلاعاتي چه ارتباطی دارند؟
با توجه به اينکه سازمان ها و ادارات مجازي در عصري محقق مي شوند که پس از عصر اطلاعات ظهور مي يابد , مي توان گفت که در هيچ جامعه اي اين نوع سازمان ها عملي نخواهد شد مگر اينکه آن جامعه يا سازمان از حيث تکنويوژي اطلاعات و استفاده از آنها پيشرفت کرده باشد.
شايد به همين دليل است که در کشورهايي نظير کشور ما که هنوز با مباحث تکنولوژي اطلاعات و سيستم هاي اطلاعاتي و استفاده کردن از تواناييهاي کامپيوتر و اينترنت , بيگانه هستند اين گونه سازمانها به عنوان سازماني تخيلي شناخته مي شوند .
به عبارتي بهتر اينگونه ساختارهاي سازماني جديد از نتايج و پيامدهاي سيستمهاي اطلاعاتي پيشرفته است که انجام امور سازمانها را به نحور اثربخش تري ممکن ميکند.
سازمان های شبدری
سازمان شبدری چیست؟
چارلز هندی در اوایل دهه ۱۹۹۰ پیش بینی می كند كه سازمانهای آینده سازمانهای شبدری Shamrock Organizations خواهد بود. این سازمانها پیش از آنكه واجد جنبه های فیزیكی باشند بیشتر سازمانی مجازی Virtual Organization خواهند بود.
ساختار سازمانهای شبدری كاملا متفاوت از سازمانهای سنتی می باشد. تعداد لایه های مدیریت در سازمانهای شبدری كاهش پیدا می كند، مدیریت به جای اینكه مظهر و نماد یك طبقه تشریفاتی و بالا در سازمان باشد، بیشتر یك فعالیت حرفه ای خواهد بود و در این عصر (عصر سنت گریزی) حتی شركتهای تولیدی، تبدیل به یك سری موسسات زنجیره ای می شوند و تعدادی شركت خدماتی به عنوان واسطه صرف كننده را به تأمین كننده مواد اولیه متصل می نمایند.
فلسفه نامگذاری سازمان شبدری
(با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
اجزا سازمان های شبدری
سازمان های شبدری چارلز هندی از سه جزء مهم تشكیل شده اند:
1. گروه اول هسته حرفه ای Professional Core سازمان است.
(با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
2. مقاطعه كاری Subcontracting و پیمانكاری هاست.
(با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
3. تأمین نیرو از خارج :Out Sourcing.
(با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
چگونگی مدیریت کردن در سازمان های شبدری
سازمان شبدري به ظاهر منطقي است اما منطقي بودن لزوماً به معناي آسان بودن نيست. هريك از برگهاي
شبدر بايد به گونه اي متفاوت سازماندهي شود و در عين حال بخشي از كل سازمان باشد. هر برگ از شبدر ...
(با دانلود فایل پاورپوینت ( Powerpoint .pptx ) و یا دانلود فایل ورد ( Word .docx ) و یا دانلود فایل پی دی اف ( PDF .pdf) ادامه مطالب این بخش را مطالعه فرمایید.)
توجه :
فایل پی دی اف ( .pdf) این محصول مشابه فایل پاورپوینت ( .pptx ) آن به صورت غیر قابل ویرایش می باشد و فایل ورد ( .docx ) از نظر محتوایی مشابه فایل پاورپوینت و از نظر شکلی فایل ورد قابل ویرایش به صورت ورد مقاله ی قابل ویرایش است.