تهیه کننده | دکتر احمد ورزشکار | قیمت | |
موضوع | تجزیه و تحلیل سازمان در سطح تکنیک | ||
پی دی اف | صفحات | 57 | 19000 |
حجم فایل پی دی اف | 4 MB | ||
تخفیف | 0 | ||
هدیه | |||
پاورپوینت | صفحات | 57 | 79000 |
حجم فایل پاورپوینت | 2.8 MB | ||
تخفیف | 0 | ||
هدیه | |||
تاريخچه كيفيت
توسعه تاريخي مديريت كيفيت
تعریف کیفیت
سطوح تعریف کیفیت در ایران
گستردگی جایزه كيفيت
جايزه مالكوم بالدريج
اهداف جايزه مالكوم بالدريج
معيارهاي اصلي جایزه بالدریج
جايزه كيفيت اروپايي EFQM
تاریخچه جايزه كيفيت اروپايي EFQM
اهداف جایزه ملی اتحادیه اروپا
مدل تعالي سازماني EFQM
منطق RADAR
عناصر و ويژگيهاي منطق RADAR
كليات مدلهاي تعالي سازماني
ارزشها و مفاهيم بنيادين سرآمدي EFQM
1- نتيجه گرايي
2- مشتري مداري
3- رهبري و ثبات در مقاصد
4- مديريت بر اساس فرآيندها و واقعيات
5- مشاركت و توسعه كاركنان
6- يادگيري، نوآوري و بهبود مداوم
7- توسـعه شراكتها
8- مسئوليتهاي اجتماعي
معيار 9 : نتايج كليدي عملكرد
مدل جايزه كيفيت اروپا EFQM
ارتباط توانمندسازها و نتايج
مدل سرآمدي EFQM چيست ؟
دلايل استفاده سازمانها از مدل EFQM
EFQM درچه سازمانهاي بكار گرفته شده است؟
توزيع امتيازات در مدل EFQM
پويايي مدل EFQM
منطقRADAR چيست ؟
ماتريس امتيازدهي RADAR
عناصر و ويژگيهاي منطق RADAR
ارزيابي معيارهاي توانمندساز
واژههاي كليدي - توانمند سازها
ماتريس امتيازدهي: توانمندسازها
ارزيابي معيارهاي نتايج
واژههاي كليدي – نتايج
ماتريس امتيازدهي : نتايـج
معيارهاي جايزه دمينگ
جدول مقايسه جوايز كيفيت ژاپن، امريكا و اروپا
جايزه ملّي بهرهوري و تعالي سازماني
سطوح تعالي
سطوح کیفیت بهره وری در ایران
تعریف مدیریت کیفیت فراگیر
مفهوم مدیریت کیفیت فراگیر
5M در مدیریت کیفیت فراگیر
در یک نگاه مدیریت کیفیت فراگیر
انواع استاندارد
سازمان بين المللي استاندارد
هشت بند اصلی ایزو
اصول مدیریت کیفیت
در یک نگاه کایزن
مدل پنج W و یک H (پنج چ و یک ک) از فعالیت های کایزن
تعریف 5S نظام خانه داری ژاپن
معنی و مفهوم کمه ژاپنی 5S
تاریخچه
افراد مؤثر در نظام پیشنهادات
فلسفه بکارگیری نظام پیشنهادات
مراحل ایجاد نظام پیشنهادات
روش ارتقاي فرآيند :FOCUS – PDCA
بهبود دائمي سازمان
روش بهبود تطبيقي بنچ مارکینگ (Benchmarking)
چرخه بهبود تطبيقي (Benchmarking)
نمودار استخوان ماهی(علت و معلول) Fish Bone
جدول مقایسه روشهای تبدیل سیستم ها
تعریف شش سیگما
اهداف شش سیگما
مراحل شش سیگما
تعریف مهندسی مجدد
مفهوم مهندسی مجدد
عوامل مؤثر در مهندسی مجدد
عوامل موفقیت مهندسی مجدد
روشن کردن اهداف و روش ها
زنجيره مهندسي مجدد
TRIZ در کشور های مختلف
مفهوم TRIZ
تعاریف TRIZ
تعریف كارت امتيازي متوازن BSC
مدل شناسايي توانمندي ها براساس BSC
رابطه علت و معلولي منظرها در سازمانهاي كسب و كار
BSC پلي براي پر كردن شكاف بين استراتژي و عمل
هدف SSM
روش SSM
فرآیند SSM
ويژگيهاي SSM
محدوديتهاي SSM
با دانلود فایل پاورپوینت قابل ویرایش و یا دانلود فایل ورد قابل ویرایش و یا دانلود فایل پی دی اف از سرفصل ها و مطالب ذیل آگاهی و دانش بدست می آورید که در ذیل برخی مطالب فایل با جزئیات و برخی صرفا سرفصلهای آن بیان شده است.
در این بخش از فایل مطالب و سرفصل های ذیل بیان می شود:
تمامي ويژگيهاي يک مقوله که در برآورده کردن آن براي نيازهاي تصريح شده و تلويحي مؤثر است .
تعریف کیفیت (دمینگ):
کيفيت يعني بهبود پيوسته فرايندها محصولات و خدمات .
کيفيت بايد از اولين مراحل طراحي در نظر گرفته شود .
از بازرسي در سطح وسيع بايد اجتناب کرد .
برآوردن خواستههاي مشتري چه در زمان حال و چه در زمان آينده.
تعریف کیفیت (جوران):
کيفيت يعني سهولت در کاربرد .
مسئول خرابي درکيفيت 80% سيستم وفرايند ،15% کارگران توليد و 5% ساير موارد است .
درست مناسب مصرف (شايستگي جهت استفاده)
تعریف تاگوچی از کیفیت (مطالب این بخش را با دانلود فایل پاورپوینت یا دانلود فایل ورد و یا دانلود فایل پی دی اف مطالعه فرمایید)
تعریف کراسبی از کیفیت (مطالب این بخش را با دانلود فایل پاورپوینت یا دانلود فایل ورد و یا دانلود فایل پی دی اف مطالعه فرمایید)
فرمول محاسبه کیفیت (مطالب این بخش را با دانلود فایل پاورپوینت یا دانلود فایل ورد و یا دانلود فایل پی دی اف مطالعه فرمایید)
تقريباً پس از گذشت سي و پنج سال از اجراي جايزه دمينگ در سال 1987 دولت امريكا به منظور ترغيب سازمانهاي امريكايي براي موفقيت در بازارهاي رقابتي جايزه ملي مالكوم بالدريج را بنيان نهاد.
اهدافي كه جايزه مالكوم بالدريج دنبال مي كند عبارتست از:
1. شناسايي افراد و سازمانهايي كه در زمينه اعتلاي سطح كيفيت اقدام به نوآوري و خلاقيت نموده و موفقيتهاي قابل توجهي نيز كسب كرده اند.
2. انتشار و ترويج اطلاعات مربوط به خلاقيت ها و نوآوري هاي انجام شده براي ساير سازمانها به عنوان الگوهاي تعالي يافته
3. افزايش آگاهيها درباره روشهاي بكار رفته در زمينه تحقق كيفيت
4. ترويج فرهنگ بهبود و افزايش بهره وري
در اواخر دهه 90-1980 شركتهاي برجسته اروپاي غربي اقدام به تأسيس بنياد كيفيت اروپا نهاده و با توجه به ابتكارهاي ژاپن و امريكا آنها نيز نياز به ارتقاي كيفيت و تعالي سازمانهاي اروپايي را احساس كردند. در نتيجه در سال 1992 جايزه كيفيت EFQM را بنيان نهادند.
بعداز جنگ جهانی دوم که از کشور ژاپن ویرانهای بیش نمانده بود و تنها امید و دلبستگی این کشور به مردم و مدیرانی بود که بتوانند با رهبری و هدایت صحیح، ژاپن را به کشوری پیشرفته تبدیل کنند. توصیههای بزرگانی همچون دکتر دمینگ بسیار موثر واقع شد.
بهطوری که اجرای صحیح و به موقع 14 اصل مدیریتی دکتر دمینگ سبب ایجاد مدیریتی نوین و کارساز در ژاپن شد و باعث شد این کشور در کمتر از ۵ سال متحول گردد و آن چنان رشد فزایندهای را طی کند که در سال 1980 فیلمی از شبکه CNN آمریکا پخش شد تحت عنوان «اگر ژاپن میتواند پس چرا ما نتوانیم».
در این فیلم مستند یکی از عوامل اساسی پیشرفت و توسعه ژاپن، اجرای 14 اصل مدیریتی دکتر دمینگ معرفی شده بود. از این سال به بعد، آمریکائیها هم که به عناوین مختلف از توصیههای این اندیشمند بزرگ آمریکایی استفاده نکرده بودند ادامه پیشرفت و توسعه خود را درعمل کردن به توصیههای دکتر دمینگ دانستند و از سال 1980 این اصول در آمریکا و سایر کشورهای جهان نیز مورداستفاده قرار گرفت.
جايزه ملّي بهرهوري و تعالي سازماني جايزهاي است ملّي كه بر اساس مفاد نظامنامه و دستورالعملهاي آن، توسط رياست جمهوري اسلامي ايران به برترين بنگاههاي ايراني حائز شرايط در بخش صنعت و معدن اعطا ميگردد.
مفهوم مدیریت کیفیت فراگیر
يکي از ابزارهاي مهم ايجاد تحول و بهبود کيفيت است که کليه جنبههاي توليد (5M) را مورد بررسي، تحول و بهبود قرار ميدهد و اهميت خاصي به مشتريان (داخلي و خارجي) خود ميدهد.
کايزن به مفهوم بهبود مستمر يا تحولي دائمي است که ميتواند به عنوان يک فرهنگ فراگير برخي از عمدهترين مسائل بشري از انديشه، آموزش و تحقيق گرفته تا کار و توليد را در عرصههاي گوناگون فردي و اجتماعي در بر بگيرد. محتواي تئوريک و سيستم فلسفي کايزن، آموزش مستمر، تحول دائمي و تعامل تمام افراد و سازمانهاي اجتماعي توليد است.
کایزن از منظر نظریه شناخت (مطالب این بخش را با دانلود فایل پاورپوینت یا دانلود فایل ورد و یا دانلود فایل پی دی اف مطالعه فرمایید)
نام خود را از حروف اول پنج کلمه ی ژاپنی که هر یک با حروف S آغاز می گردند گرفته است . علائمی که نشانگر مراحل روبرو هستند ، به عنوان بخشی از مدیریت مجری یک برنامه ی کامل ، معمولاً در کارگاه نصب می شوند.
1. پاکسازي Seiry
2. نظم دهي Seiton
3. نظافت Seiso
4. حفظ و نگهداري Seiketsue
5. توسعه فرهنگ مشارکت Shicetsue
نظام پیشنهادات از اوایل سالهای دهه ی 1970 و براساس نظریات دانشمندان و متفکران مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) به جهت مشارکت هر چه بیشتر کارکنان یک سازمان در تصمیم گیری ها و رفع مشکلات سازمان طراحی گردیده ، این نظام ابتدا در شرکتهای تولیدی ژاپنی و سنگاپوری و پس از آن در دیگر کشورها به کار گرفته شد .
فلسفه بکارگیری نظام پیشنهادات (مطالب این بخش را با دانلود فایل پاورپوینت یا دانلود فایل ورد و یا دانلود فایل پی دی اف مطالعه فرمایید)
مراحل ایجاد نظام پیشنهادات (مطالب این بخش را با دانلود فایل پاورپوینت یا دانلود فایل ورد و یا دانلود فایل پی دی اف مطالعه فرمایید)
بهبود دائمي سازمان (مطالب این بخش را با دانلود فایل پاورپوینت یا دانلود فایل ورد و یا دانلود فایل پی دی اف مطالعه فرمایید)
روش بهبود تطبيقي بنچ مارکینگ (Benchmarking) / چرخه بهبود تطبیقی:
بنچ مارکینگ فرآیند اندازه گیری پیوسته و مقایسه فرآیندهای تجاری خودی با فرآیندهای قابل مقایسه در سازمان پیشرو برای بدست آوردن اطلاعاتی است که به سازمان کمک خواهد کرد که بهبود را تعیین کرده و آنها را انجام دهد.
شش سیگما یک سیستم جامع و انعطاف پذیر برای دست یابی بهبود و افزایش موفقیت کسب وکاراست.
از اواخر دهه ی 90 اقداماتی در زمینه بهبود مدیریت انجام گرفت از آن جمله طرح مطالعاتی مدیریت در دهه ی 90 در دانشگاه MITبوده است . مایکل هامر، نخستین نظریه پردازی است که مفهوم مهندسی مجدد را مطرح کرده است و او با مقاله ای تحت عنوان ”اتوماسیون کارساز نیست ، فعالیت های زائد را حذف کنید“ در مجله هاروارد بیزنس دیوید ، مهندسی مجدد را معرفی کرد . سپس کتاب مهندسی مجدد سازمان «منشور انقلاب سازمانی» را نوشت و پس از آن داونپرت در کتابی با نام «نوآوری در فرآیند ها» نقش تکنولوژی اطلاعات IT را در موفقیت RE تشریح کرد .
دانشمند خلاقیتشناس روسی گنریچ سائولویچ آلتشولر (G.S. Altshuller) در سال 1946 بنیان گذار این دانش بر اساس نتايج حاصل از مطالعه اختراعات مختلف می باشد . علت اصلی نامگذاری TRIZ از حروف اول واژه روسی آن به همین دلیل می باشد. از وی به عنوان «پدر تریز» یاد شده است.
کاپلان و نورتون در تحقيقات خود دريافتند كه شركتهاي موفق براي ارزيابي عملكرد خود فقط به سنجههاي مالي متكي نيستند، بلكه عملكرد خود را از چهار زاويه _ ديد يا منظر مختلف مورد ارزيابي قرار ميدهند.
مسئله نه به عنوان يک مشکل بلکه به عنوان يک فرايند نامناسب بررسي ميشود.
توجه :
فایل پی دی اف ( .pdf) این محصول مشابه فایل پاورپوینت ( .pptx ) آن به صورت غیر قابل ویرایش می باشد و فایل ورد ( .docx ) از نظر محتوایی مشابه فایل پاورپوینت و از نظر شکلی فایل ورد قابل ویرایش به صورت ورد مقاله ی قابل ویرایش است.
محمود
مقالاتی که در مورد رشد کسب و کار قرار میدید بسیار برام جذاب هستن سپاسگزارم